Skip to main content

එයාර්බස් A350 XWB යානයේ කුළුඳුල් ගුවන් ගමන (Airbus A350 XWB maiden flight )

Airbus-A350XWB_01-Desktop_HD

පසුගිය 14 වන සිකුරාදා (2013 ජූනි 14) දිනයේ දී නිරිතදිග ප්‍රංශයේ ‘ටුලූස්‘ (Toulouse ) හි පිහිටි ‘බ්ලැග්නැක්‘ (Blagnac ) ගුවන් තොටුපලෙන් පිටත් වී පැය 4 යි මිනිත්තු පහකට පසුව විශ්ෂ්ඨ ගොඩබෑමක් සනිටුහන් කරමින් එයාර් බස් සමාගමේ නවතම හඳුන්වා දීම වන A350 XWB ගුවන් යානයේ MSN1 යනුවෙන් හඳුන්වනු ලැබූ පරීක්ෂණ ගුවන් යානය කුළුඳුල් ගුවන් ගමන සම්පූර්ණ කළේය.

image

ගුවන් ගමන අතරතුර ප්‍රධාන පරීක්ෂණ නියමු Peter Chandler නියමු කුටියේ සිට ප්‍රකාශ කරනු ලැබූවේ “සියළු දේ ඉතාමත් හොඳින්“ සිදුවන බවයි.

එයාර් බස් සමාගමේ සභාපති සහ ප්‍රධාන විධායක නිලධාරී Fabrice Brégier අදහස් දක්වමින් “ මෙම පළමු ගුවන් ගමන වාර්තාගත කාලයක් තුළ සම්පූර්ණ කිරීමට සහයෝගය දැක් වූ මෙම ව්‍යාපෘතියේ සියල්ලන්ටම මා ස්තූතිවන්ත වනවා. ඒ වගේම අද දින මෙම ගුවන් ගමනේ යෙදුන කාර්ය මණ්ඩලය යානය ගුවනේ යායුතු දිශාවට මෙහෙයවමින් සිදු කරනු ලැබූ කර්තව්‍ය ද අගය කරනවා.“ යනුවෙන් පැවසීය. නවීන තාක්ෂණය කැටි කරමින් සකස් කළ නව A350 XWB ගුවන් එහා සංවර්ධනයේ අවසන් අදියරට එළඹ ඇති බවත් සඳහන් කළේය. “ එය දැන් සූදානම්. සහතික කිරීම් අවසන් වීමෙන් පසුව 2014 වර්ෂයේ දෙවන භාගයේ දී පමණ සේවයට එක් වීමට සූදානම්“ යනුවෙන් ද ඔහු වැඩි දුරටත් පැවසීය.

A350 XWB ගුවන් යානය ගුවන් ගතවන අවස්ථාවේ බර ටොන් 221 ක් පමණ විය. නැගෙනහිර ප්‍රංශයේ ගුවනේ ගමන් කරමින් තිබූ අවස්ථාවේ එහි කාර්ය මණ්ඩලය ගුවන් යානයේ ක්‍රියාකාරීත්වය මැන බලන “ගුවන් ලිපි කවරය“ (flight envelope ) පරීක්ෂාවට ද ලක් කෙරිණ.

(Flight Envelope - ගුවන් යානයේ සැළසුම් හැකියාවන් එහි ගුවනේ වේගය සහ උස හෝ බර ඉහළට එසවීමේ අනුපාතයට සාපේක්ෂව විමසා බලන විශේෂ ක්‍රමයකි)

මෙම පරීක්ෂණ ගුවන් ගමන ඡායාරූප ගත කිරීම සහ නිරීක්ෂණය කිරීම සඳහා ද ගුවන යානයක් ගුවන් ගත කර තිබිණ.

A350 ගුවන් යානයේ මෙම පරීක්ෂණ ගුවන් ගමනත් සමග ම ගුවන් යානා 5 ක් පමණ යොදාගෙන ගුවන් පැය 2500 ක් පමණ පියාසර කරන පරීක්ෂණ ගුවන් ගමන් ව්‍යාපෘතිය ඇරඹිණ. මින්පසු අවශ්‍ය සහතික කිරීම් ආදිය සිදු කිරීමෙන් පසු මෙම ගුවන් යානයේ “දියත් කිරීමේ“ ගුවන් සමාගම වන “කටාර්“ ගුවන් සමාගම සමග 2014 වර්ෂයේ දෙවන භාගයේ දී පමණ සේවය ට එක් වීමට නියමිතය.

” A350 ගුවන් යානය නව එයාර් බස් සමාගම නිරූපණය කරනවා. මම දන්නවා මම මේ ව්‍යාපෘතියට වැඩි පීඩනයක් යෙදවූවා. නමුත් අපට අවශ්‍ය වුනේ මෙම යානය නිපදවන්න“ Brégier පවසා සිටියා. “මේ ව්‍යාපෘතිය වේගයෙන් ඉදිරියට යනවා. එහෙත් හදිසියක් නැහැ. අපි ලබන වසරේ දෙවන භාගයේ දී මෙම යානය වෙළඳපලට යොමු කරනවා. එය අපේ මීළඟ අභියෝගය. අප එයට උත්සාහයක් දරනවා. අපි ඉදිරි වසර 20 තුළදී දිගු දුර ගුවන් යානා 6000 ක් පමණ වෙළඳපලට ගෙන ඒමට අදහස් කරන අතර 50%ක පමණ වෙළඳපල කොටසක් තබා ගැනීමටත් බලාපොරොත්තු වෙනවා“ ඔහු වැඩි දුරටත් පැවසීය..

A350 XWB ගුවන් යානය මධ්‍යම ප්‍රමාණයේ සහ දිගු දුර මෙහෙයුම් සිදු කළ හැකි ගුවන් යානයකි. එය සංස්කරණ 3කින් එළි දක්වන අතර ආසන පන්ති 3 ක සැලසුමේදී මගීන් 270 ත් 350 ත් අතර ප්‍රමාණයකට පහසුකම් සලසයි. සාපේක්ෂව25% ක පමණ ඉන්ධන ඉතිරියක් ද එවැනිම වූ කාබන්ඩයොක්සයිඩ් නිකුතුවේ අඩුවීමක් ද තිබීම මෙම යානාවේ විශේෂත්වයකි.

මේ වන විට ලොව වටා පාරිභෝගිකයින් 33 කින් ගුවන් යානා 613 ක ඇණවුම් ලැබී තිබෙන බව එයාර් බස් සමාගම පවසයි.

 

මෙම ප්‍රථම ගුවන් ගමන මෙතනින් නරඹන්න.

 

මෙම නව ගුවන් යානය ශ්‍රීලන්කන් ගුවන් සමාගමට ලබා ගැනීමේ අදහසක් ද තිබුණ අතර ඉදිරියේ දී ලිපියකින් මේ යානයේ සම්පූර්ණ විස්තරයක් ගෙන ඒමට අදහස් කරමි.

Comments

  1. හොඳයි හොඳයි. ලංකාවට ගෙනාවොත් අපිටත් බලාගන්න බැරියැයි.

    ReplyDelete
  2. යානයේ සම්පූර්ණ විස්තරය දැන ගන්න ආසවෙන් ඉන්නවා :)

    ReplyDelete
  3. SriLankan එකෙනුත් මේකක් ගන්නද යන්නෙ ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ඔව් සෙන්නා එහෙම යෝජනාවක් තිබුණා. මූල්‍ය ප්‍රශ්ණත් නැතිව නෙමේ. කොහොම වුනත් තවම ස්ථීර තීරණයක් නැහැ.

      Delete
  4. සාමාන්යෙන් ලංකාවට ගන්නේ පාවිච්චි කරපු plane නේද?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ඔව් විශ්වජිත් ලංකාවට විතරක් නෙමේ බොහෝ රටවල එහෙමයි. ඒත් විශාල ගුවන් සමාගම අළුත් යානා මිලදී ගන්නවා.

      Delete

Post a Comment

මොනවා හරි ලියලා ගියොත් හැදෙන්න පුළුවන්....

Popular posts from this blog

ගුවන් තොටුපළේ යන්නෙ මෙහෙමයි

අදට වසරයි කියන‍ පෝස්ට් එකට සංජු දාලා තිබ්බ කමෙන්ට් එකට ප්‍රතිචාරයක් විධියට මේ පෝස්ට් එක දාන්න හිතං හිටියත් දවසෙන් දවස ඒක කල් ගියා. අද ටිකක් වෙලාව අරන් කොහොම හරි මේක ලියන්න ඕනා. දැන් අපි හිතමු යම් පුද්ගලයෙක් විදේශ ගත වෙනවා කියලා. මුලින්ම මේ පුද්ගලයා කරන්න ඕනෙ ගුවන් ප්‍රවේශ පතක් ලබා ගැනීම සහ අදාළ රටට වීසා ලබා ගැනීම.  මේ ගුවන් ටිකට් පත් ලබා ගැනීම පිලිබඳව මම කලින් දාපු ගුවන් ටිකට්පතක් ලබා ගැනීමේ දී ඔබ දැන ගත යුතු කරුණු කියන පෝස්ට් එක බලන්න. ඒ වගේම යාමට නියමිත රටට වීසා ලබා ගැනීමත් සිදු කළ යුතුයි. මේ සඳහා සුදුසුම දේ ගුවන් ටිකටිපත් ලබා ගන්නා ස්ථානයෙන්ම ඒ විස්තර ලබා ගන්න එක. දැන් අපි හිතමු ගුවන් ටිකට් පත ලබා ගැනීමත් වීසා ලබා ගැනීමත් සිදු කර ුවසානයි කියලා. ඉන් පසුව තිබෙන්නේ ගුවන් ගමන පිටත් වීමට ගුවන් තොටුපළට යාමටයි. මෙහිදී ගුවන් ටිකට් පතේ සඳහන් වන පිටත් වන වේලාවට අවම වශයෙන් පැය 3ට වත් කලින් ගුවන් තොටුපළේ පිටත් වීමේ පර්යන්තයට පැමිණ සිටිය යුතුයි. ගුවන් තොටුපලට ඇතුල් වන විට පළමුවෙන්ම හමු වන්නේ පිටත්වීමේ පර්යන්තයයි. ගුවන් ගත වීමේදී ගෙන යන භාණ්ඩ ද සමග මේ පර්යන්තයට ඇතුළු විය යුතු අතර තමා සමග පැ...

සේපාල ඒකනායක - Sepala Ekanayake

ඔබ සමහර විට අහලා ඇති සේපාල ඒකනායක ගැන. හරියටම අදට අවුරුදු 28 ට පෙර එනම් 1982 ජූනි මාසේ 30 වෙනිදා සිවිල් ගුවන් යානයක් ගුවනේ දී පැහැර ගැනීම නිසා ඔහු ප්‍රසිද්ධ වුණා. මේ සිද්ධිය ලාංකීය ගුවන් ඉතිහාසයේ සිදු වුණේ පළමු වතාවට. ඒ වගේම අද වන තුරු ශ්‍රී ලාංකිකයෙක් අතින් එවන් දෙයක් සිදු වී නැහැ. අද දිනය මේ සම්බන්ධයෙන් විශේෂත්වයක් තිබෙන නිසා මා කැමතියි මේ ගැන ලියන්න. සේපාල ඒකනායක ඉපදුණේ 1949 ජූනි මාසේ 03 වෙනි දා දිනයක මාතර දිස්ත්‍රික්කයේ කරතොට කියන ගමේ. පාසැල් ගියේ හම්බන්තොට යෝධ කණ්ඩිය විද්‍යාලයට.  අවුරුදු 15 දි විතර නිවසින් වෙන් වන ඔහු කොළඹ ට පැමිණෙනවා. ඉන්පසු 1972 ඔහු ජර්මනියට පැමිණෙනවා. එහිදී ඔහුට ඇනා ඇල්ද්‍රොවන්දි නැමති ඉතාලි සුරූපිණිය හමු වෙනවා. පසුව ඔවුන් දෙදෙනා විවාහ වී ඉතාලියේ මොඩෙනා පෙදෙසේ පදිංචි වෙනවා. ඒ 1980 දී. එහිදී ඉපදෙන පුතාට ඔවුන් “ෆ්‍රී ඒකනායක“ නමින් නම් තබනවා. මෙහිදී සේපාලගේ වීසා එක නැති වෙන අතර ඉතාලියේ දී වීසා ඉල්ලු විට ශ්‍රී ලංකාවට පැමිණ වීසා ලබා ගන්නා ලෙස ඔවුන් පවසනවා. ඒ අනුව ඔහු ලංකාවට පැමිණ වීසා අයදුම් කරනු ලැබූ මුත් වසර හයක් ඒ සදහා බලා සිටින ලෙස ඔහුට දැනුම් දෙනවා. ඔ...

අදට වසරයි

මේ ලියන්න යන්නෙ නම් ගුවන් සේවාව ගැන නොවේ. අදට වසරකට පෙර තමයි ‘ අපේ අහස ‘ ට පළවෙනි පෝස්ට් එක දැම්මෙ. මේ වන විට ගුවන් සේවා සම්බන්ධ විවිධ මාතෘකා ඔස්සේ සටහන් 37 ක් පසුගිය වසර පුරාවටම එක් කීරීමට හැකියාව ලැබී තියෙනවා. ඒ සේරටම කමෙන්ට්ස් 173 ක් ලැබිලා තියෙනවා. හැබැයි මේ ගාණ ඇතුලේ තියෙනවා මම උත්තර දීපුවත්. “බ්ලොගර් ස්ටැට්“ වලින් කියන්නෙ නම් 3156 ක් මේ බ්ලොග් එකට ඇවිල්ලා තියෙනවා කියලා. මම පවත්වාගෙන ගිය කවුන්ටර්ස් වල හැටියට ආසන්න වශයෙන් 4000 ක විතර සංඛ්‍යාවක් ඇවිත් තියෙනවා. වැඩිම ගණනක් ඇවිත් කියෙන්නෙ තියෙන්නෙ ලංකාවේ පළමු ගුවන් ප්‍රදර්ශනය කියන පෝස්ට් එක බලන්න. මේ කාල සීමාව තුළ ලැබු ණ සියළු ප්‍රතිචාර මා ධෛර්යයට පත් කරවන ඒවා වීම ඉතාම සතුටට කාරණයක්. ඒ වගේම නිරන්තර සාමාජිකත්වයක් මේ සඳහා සිටින බව 30 ක් විතර වන සම්බන්ධකයින් ( Join with this site) ගණනිනුත් 11  ක් වන Followers   ලා ගණනිනුත් පැහැදිලි වෙනවා. ඒ වගේම දුරකථන මාර්ගයෙනුත් මට ලැබී තිබෙන ප්‍රතිචාර අනුව පෙනෙන්නෙ ‘අපේ අහස‘ ට  තවත් සාමාජිකයින් ඉන්නවා කියන එකයි. මම මේ ක්ෂේත්‍රයට එන විට දැනගෙන හිටියෙ අහසේ ගුවන් යානා යන බව විතරයි. කටුනා...