Skip to main content

Boeing 787 Dreamliner “බෝයිං 787 සිහින යානය“ 2 කොටස

 

1 කොටස

සංවර්ධනය

පසුබිම

90 දශකෙය් අග භාගය වන විට බෝයිං සමාගමේ 747 හා 767 ගුවන් යානා සඳහා වන ඉල්ලුම ක්‍රමයෙන් පහල යන්නට විය. මෙම නිසා ඔවුන් නව නිපැයුමක් එළි දැක්වීමට අදහස් කල අතර ඔවුන් යෝජනා කලේ 747 යානය වෙනුවට ඊට වඩා සැහැල්ලු 747X යනුවෙන් හඳුන්වන වඩා කාර්යක්ෂමතාවයෙන් ඉහල යානයක් හඳුන්වා දීම සහ 767 යානය වෙනුවට “සොනික් කෘෂර්“ යනුවෙන් යානයක් හඳුන්වා දීමටයි. මෙයින් 747x යානයට ඉහළ ප්‍රතිචාරයක් නොලැබුණ අතර සොනික් කෘෂර් යානයට වඩා හොඳ අනාගතයක් ඇති බව පෙනින. කෙසේ වෙතත් ප්‍රමුඛ පෙළේ ගුවන් සමාගම් සොනික් කෘෂර් පිළිබඳ උනන්දු වුවද මෙහෙයුම් වියදම් ගැන ද අවධානය යොමු වී තිබිණ.

2001 සැප්තැම්බර් 11 වන දින ඇමරිකාවට එල්ලවූ ත්‍රස්ත ප්‍රහාරය සහ ඉහළ යමින් තිබූ ඉන්ධන මිල හේතුවෙන් ගුවන් සමාගම් වැඩි කාර්යක්ෂමතාවයකින් යුතු යානා ලබා ගැනීමට උනන්දු විය. කෙසේ වෙතත් බෝයිං සමාගම විසින් “සොනික් කෘෂර්“ යානා ව්‍යාපෘතිය අවලංගු කර ඒ වෙනුවට වඩා කාර්යක්ෂම 7E7 යනුවෙන් හඳුන්වන දිවිත්ව එන්ජින් වලින් යුතු සහ බෝයිං 747 යානයට වඩා විශාල යානයක් නිපදවන බව සඳහන් කලේය.

සොනික් කෘෂර් යානා ව්‍යාපෘතිය යටපත් කර "7E7" යනුවෙන් ව්‍යාපෘතියක් බෝයිං සමාගම විසින් හඳුන්වා දුන් අතර සොනික් කෘෂර් සහ 7E7 යන ව්‍යාපෘති වල භාවිතා වන තාක්ෂණය මින් ඉදිරියට නිපදවන සියළු බෝයිං යානා වලට ඇතුලත් කිරීමට සමාගම තීරණය කෙරින. මෙම නව 7E7 නාමයේ E අක්ෂරයට විවිධ අර්ථකථන දුන්න ද අවසානයේ බෝයිං සමාගම සඳහන් කලේ Eight යන්න මෙයින් නිරූපණය කළ බවයි. 2003 වර්ෂයේ දී මෙම නව යානයට නමක් තේරීමට මාර්ග ගත චන්දයක් පැවැත් වූ අතර ලක්ෂ 5 ට වැඩා වැඩි ඡන්ද ගණනකින් Dreamliner යන නම තේරිණ. eLiner, Global Cruiser සහ Stratoclimber වැනි නම් ද මේ සඳහා යෝජනා කර තිබිණ.

image

2008 වර්ෂයේ අවසානයේ දී ලබා දීමට නියමිතව ජපානයේ “ඕල් නිපොන් ගුවන් සමාගම“ විසින් ගුවන් යානා 50 ක් ලබා ගැනීමට ස්ථිර ඇණවුමක් 2004 වර්ෂයේ දී ලබා දුන් අතර එමගින් ඔවුන් මුල් දියත් කිරීමේ පාරිභෝගිකයින් බවට පත් විණ. මෙම නව යානා ඇණවුමත් සමග එම ගුවන් සාමාගම අදහස් කරනු ලැබූවේ නව ගමනාන්ත කරා යොමු වීමටයි.

20131107_095349_resized

සැළසුම් අවධිය

මේ අවධිය වන විට ගුවන් යානා බඳ සැකසීම සඳහා ඇළුමිනියම් සිලින්ඩර කිහිපයක් 50 000 කට අධික ඇමුණුම් මගින් සම්බන්ධ කරමින් යොදා ගත් අතර මෙම නව යානය තනි සිලින්ඩරයකින් සැකසීමට සැළසුම් කෙරිණ. රොල්ස් රොයිස් සහ ජෙනරල් ඉලෙක්ට්‍රික් සමාගම් වල එන්ජින් පිළිබඳවද සමාගම සළකා බලන ලදී. බෝයිං සමාගම පැවසුයේ ඔවුන්ගේ 767 යානයට වඩා මෙම නව යානය 20%ක ඉන්ධන කාර්යක්ෂමතාවයකින් යුතු බවත් එම කාර්යක්ෂමතාවය එන්ජින් වලින් සහ වැඩි දියුණු කරන ලද වායුගති විද්‍යා ලක්ෂණ වලින්ද ලබා ගත් බවයි.

මෙහි සැළසුම් අවධියේ දී විවිධ ආකාරයෙන් සුළං වලට මුහුණ දීම උදෙසා වන පරීක්ෂන රාශියක් ලොව විවිධ ප්‍ර දේශ වල පිහිටි පර්යේෂණාගාර වල සිදු කරන ලද අතර ඒ අනුව යානයේ හැඩය හා උපකරණ වල ස්වභාවය තීරණය කරන ලදී. ඒ අනුව මුල් යෝජනාවට වඩා නව යානයේ බොහෝ වෙනස් කම් සිදු කර තිබිණ. 2004 වර්ෂයේ දී මෙම යානය සඳහා ලැබී තිබූ ඇණවුම් ගණන 237 ක් දක්වා වර්ධනය වී තිබූ අතර එක් යානයක් සඳහා මිල ඩොලර් මිලියන 120 ක් පමණ විය හැකි බව සඳහන් විය. කෙසේ වෙතත් මෙම ගණන පසුකාලීනව ඩොලර් මිලියන 200 වඩා වැඩි වී තිබිණ.

තව කොටසක් බලාපොරොත්තු වන්න

Comments

  1. මුළු ලිපියම එක වර පල කළා නං තමා වඩා හොද ... මේ වගේ තාක්ෂණික ලිපි වලදී ඔක්කොම විස්තර මතක තියාගන්ඩ එපයි

    ReplyDelete
  2. මේකද දැනට තියන ලොකුම එක ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. නැහැ. බෝයිං සමාගමේ ලොකුම යානය 747-8 යානයයි. එහි මගීන් 606 පමණ උපරිම ගෙන යා හැකියි. ලොව දිගම මගී යානයත් එයයි. මීටර් 76.4 ක් දිගයි. ලොව විශාලම මගී යානය එයාර්බස් 380 යානයයි. මගීන් උපරිම 853 ක් ගෙන යා හැකියි. ලොව විශාලම භාණ්ඩ ප්‍රවාහන යානය AN 225 යානයයි. එහි දිග මීටර් 84 ක් පමණ වෙනවා.

      Delete

Post a Comment

මොනවා හරි ලියලා ගියොත් හැදෙන්න පුළුවන්....

Popular posts from this blog

ගුවන් තොටුපළේ යන්නෙ මෙහෙමයි

අදට වසරයි කියන‍ පෝස්ට් එකට සංජු දාලා තිබ්බ කමෙන්ට් එකට ප්‍රතිචාරයක් විධියට මේ පෝස්ට් එක දාන්න හිතං හිටියත් දවසෙන් දවස ඒක කල් ගියා. අද ටිකක් වෙලාව අරන් කොහොම හරි මේක ලියන්න ඕනා. දැන් අපි හිතමු යම් පුද්ගලයෙක් විදේශ ගත වෙනවා කියලා. මුලින්ම මේ පුද්ගලයා කරන්න ඕනෙ ගුවන් ප්‍රවේශ පතක් ලබා ගැනීම සහ අදාළ රටට වීසා ලබා ගැනීම.  මේ ගුවන් ටිකට් පත් ලබා ගැනීම පිලිබඳව මම කලින් දාපු ගුවන් ටිකට්පතක් ලබා ගැනීමේ දී ඔබ දැන ගත යුතු කරුණු කියන පෝස්ට් එක බලන්න. ඒ වගේම යාමට නියමිත රටට වීසා ලබා ගැනීමත් සිදු කළ යුතුයි. මේ සඳහා සුදුසුම දේ ගුවන් ටිකටිපත් ලබා ගන්නා ස්ථානයෙන්ම ඒ විස්තර ලබා ගන්න එක. දැන් අපි හිතමු ගුවන් ටිකට් පත ලබා ගැනීමත් වීසා ලබා ගැනීමත් සිදු කර ුවසානයි කියලා. ඉන් පසුව තිබෙන්නේ ගුවන් ගමන පිටත් වීමට ගුවන් තොටුපළට යාමටයි. මෙහිදී ගුවන් ටිකට් පතේ සඳහන් වන පිටත් වන වේලාවට අවම වශයෙන් පැය 3ට වත් කලින් ගුවන් තොටුපළේ පිටත් වීමේ පර්යන්තයට පැමිණ සිටිය යුතුයි. ගුවන් තොටුපලට ඇතුල් වන විට පළමුවෙන්ම හමු වන්නේ පිටත්වීමේ පර්යන්තයයි. ගුවන් ගත වීමේදී ගෙන යන භාණ්ඩ ද සමග මේ පර්යන්තයට ඇතුළු විය යුතු අතර තමා සමග පැමිණි

සේපාල ඒකනායක - Sepala Ekanayake

ඔබ සමහර විට අහලා ඇති සේපාල ඒකනායක ගැන. හරියටම අදට අවුරුදු 28 ට පෙර එනම් 1982 ජූනි මාසේ 30 වෙනිදා සිවිල් ගුවන් යානයක් ගුවනේ දී පැහැර ගැනීම නිසා ඔහු ප්‍රසිද්ධ වුණා. මේ සිද්ධිය ලාංකීය ගුවන් ඉතිහාසයේ සිදු වුණේ පළමු වතාවට. ඒ වගේම අද වන තුරු ශ්‍රී ලාංකිකයෙක් අතින් එවන් දෙයක් සිදු වී නැහැ. අද දිනය මේ සම්බන්ධයෙන් විශේෂත්වයක් තිබෙන නිසා මා කැමතියි මේ ගැන ලියන්න. සේපාල ඒකනායක ඉපදුණේ 1949 ජූනි මාසේ 03 වෙනි දා දිනයක මාතර දිස්ත්‍රික්කයේ කරතොට කියන ගමේ. පාසැල් ගියේ හම්බන්තොට යෝධ කණ්ඩිය විද්‍යාලයට.  අවුරුදු 15 දි විතර නිවසින් වෙන් වන ඔහු කොළඹ ට පැමිණෙනවා. ඉන්පසු 1972 ඔහු ජර්මනියට පැමිණෙනවා. එහිදී ඔහුට ඇනා ඇල්ද්‍රොවන්දි නැමති ඉතාලි සුරූපිණිය හමු වෙනවා. පසුව ඔවුන් දෙදෙනා විවාහ වී ඉතාලියේ මොඩෙනා පෙදෙසේ පදිංචි වෙනවා. ඒ 1980 දී. එහිදී ඉපදෙන පුතාට ඔවුන් “ෆ්‍රී ඒකනායක“ නමින් නම් තබනවා. මෙහිදී සේපාලගේ වීසා එක නැති වෙන අතර ඉතාලියේ දී වීසා ඉල්ලු විට ශ්‍රී ලංකාවට පැමිණ වීසා ලබා ගන්නා ලෙස ඔවුන් පවසනවා. ඒ අනුව ඔහු ලංකාවට පැමිණ වීසා අයදුම් කරනු ලැබූ මුත් වසර හයක් ඒ සදහා බලා සිටින ලෙස ඔහුට දැනුම් දෙනවා. ඔහු ක

අදට වසරයි

මේ ලියන්න යන්නෙ නම් ගුවන් සේවාව ගැන නොවේ. අදට වසරකට පෙර තමයි ‘ අපේ අහස ‘ ට පළවෙනි පෝස්ට් එක දැම්මෙ. මේ වන විට ගුවන් සේවා සම්බන්ධ විවිධ මාතෘකා ඔස්සේ සටහන් 37 ක් පසුගිය වසර පුරාවටම එක් කීරීමට හැකියාව ලැබී තියෙනවා. ඒ සේරටම කමෙන්ට්ස් 173 ක් ලැබිලා තියෙනවා. හැබැයි මේ ගාණ ඇතුලේ තියෙනවා මම උත්තර දීපුවත්. “බ්ලොගර් ස්ටැට්“ වලින් කියන්නෙ නම් 3156 ක් මේ බ්ලොග් එකට ඇවිල්ලා තියෙනවා කියලා. මම පවත්වාගෙන ගිය කවුන්ටර්ස් වල හැටියට ආසන්න වශයෙන් 4000 ක විතර සංඛ්‍යාවක් ඇවිත් තියෙනවා. වැඩිම ගණනක් ඇවිත් කියෙන්නෙ තියෙන්නෙ ලංකාවේ පළමු ගුවන් ප්‍රදර්ශනය කියන පෝස්ට් එක බලන්න. මේ කාල සීමාව තුළ ලැබු ණ සියළු ප්‍රතිචාර මා ධෛර්යයට පත් කරවන ඒවා වීම ඉතාම සතුටට කාරණයක්. ඒ වගේම නිරන්තර සාමාජිකත්වයක් මේ සඳහා සිටින බව 30 ක් විතර වන සම්බන්ධකයින් ( Join with this site) ගණනිනුත් 11  ක් වන Followers   ලා ගණනිනුත් පැහැදිලි වෙනවා. ඒ වගේම දුරකථන මාර්ගයෙනුත් මට ලැබී තිබෙන ප්‍රතිචාර අනුව පෙනෙන්නෙ ‘අපේ අහස‘ ට  තවත් සාමාජිකයින් ඉන්නවා කියන එකයි. මම මේ ක්ෂේත්‍රයට එන විට දැනගෙන හිටියෙ අහසේ ගුවන් යානා යන බව විතරයි. කටුනායක ගුවන් තොටුප