Boeing 787 Dreamliner “බෝයිං 787 සිහින යානය“ 3 කොටස

 

2 කොටස

1 කොටස

 

නිෂ්පාදනය සහ සැපයුම්කරුවන්.

2003 වර්ෂයේ දී බෝයිං සමාගම නිවේදනය කරනු ලැබුවේ එවුන් එතෙක් අනුගමනය කරන ලද ගුවන් යානය සම්පූර්ණයෙන්ම නිපදවීම වෙනුවට ලෝකයේ විවිධ ප්‍ර දේශ වල සිටින ඔවුන් ගේ උප කොන්ත්‍රාත්කරුවන් මාර්ගයෙන් අර්ධ වශයෙන් එකලස් කරනු ලැබූ කොටස් ගෙන්වා වොෂින්ටන්හි පිහිටි කර්මාන්තශාලොවේදී අවසන් එකලස් කිරීම සිදු කරනු ලබන බවයි. මෙමගින් ඔවුන්ගේ ගබඩා පහසුකම් සඳහා වන වියදම් අවම වන අතර කාලය ද විශාල වශයෙන් ඉතිරි කර ගැනීමට හැකියාව ලැබෙන බව ඔවුන් සදහන් කරන ලදී.

ඉන්දියාව, ප්‍රංශය, කොරියාව හා ජපානය වැනි රටවල ඔවුන්ගේ උප කොන්ත්‍රාත්කරුවන් සිටී.

මෙම නව ගුවන් යානයේ එකලස් කිරීම් වේගවත් කිරීම සඳහා විවිධ කොටස් ඉක්මනින් ගෙන්වා ගැනීමට බෝයිං සමාගමේ 747 – 400 වර්ගයට අයත් ගුවන් යානා 4ක් “බෝයිං 747 ඩ්‍රීම් ලිෆ්ටර්“ යනුවෙන් හඳුන්වමින් භාණ්ඩ ප්‍රවාහනයට සකස් කරන ලදී. මෙම 787 නව යානය නිපදවීම සඳහා ජපාන රජය ප්‍රමුඛ සමාගම් විශාල දායකත්වයක් ලබා දෙනු ලැබූ අතර මුළු යානයේ නිෂ්පාදිතයෙන් 35%ක් ප්‍රමාණයකට ජපානය සම්බන්ධ වී තිබිණ. 2007 මැයි මාසය වන විට 787 යානයේ අවසන් එකලස් කිරීම් වොෂින්ටන් කර්මාන්තශාලාවේ ආරම්භ කර තිබිණ.

 

නිෂ්පාදන සහ බෙදාහැරීමේ ප්‍රමාද වීම්

නව ගුවන් යානය මුල් සැළසුම් වලදී නිෂ්පාදනය කිරීමේ දී සැළසුම් ගත බර ට වඩා මෙට්‍රික් ටොන් 2කින් පමණ බරින වැඩි විය. මේ හේතුව නිසා බෝයිං සමාගම සමහර කොටස් සැහැල්ලු ටයිටේනියම් වලින් යළි නිර්මාණය කිරීමට සැලසුම් කෙරිණ.

බෝයිං සමාගම තම නව නිෂ්පාදනය 2007 අගෝස්තු මාසයේ දී එළි දැක්වීමට අදහස් කර තිබුණද ඒ වන විටත් යානයේ කොටස් තාවකාලික අයුරින් එකිනෙක සම්බන්ධ කර තිබිණ. ඒ අනුව යානය එළි දැක්වීම තවදුරටත් ප්‍රමාද විය. මේ ප්‍රමාදයට තවත් හේතුවක් වූයේ කොටස් නිසි කලට නොලැබීමයි.

කෙසේ වෙතත් 2008 ජනවාරි වන තුරු වරින් වර මේ ප්‍රමාදය පිළිබඳ බෝයිං සමාගම දැනුම් දුන් අතර ඒ ප්‍රමාදයට හේතු වූයේ සැපයුම් ජාලයේ සිදුවූ ප්‍රමාදයන් හා මෘදුකාංග වල සිදු වූ ප්‍රමාදයන් ය. අවසානයේ දී සැපයුම් ජාලයේ පාලනය සියතට ගැනීමට බෝයිං සමාගම තීරණය කලේය. ඒ වගේම මෙම ව්‍යාපෘතියේ කළමණාකරු වෙනස් කිරීමද බෝයිං සමාගම සිදු කලේය.

එසේ වුවද මෙම ප්‍රමාදය 2008 වසරේ අගභාගය වන විටද පැවති අතර වැරදි අයුරින් කොටස් සවිකීරීමත් සේවක වැඩ වර්ජනත් මේ ප්‍රමාදයට බලපැ හේතු අතර විය. මේ අතර “එයාර් ඉන්දියා“ සහ “යුනයිටඩ්“ ගුවන් සමාගම් මේ ප්‍රමාදය නිසා බෝයිං සමාගමෙන් වන්දි ඉල්ලීමට පවා සූදානම් විය.

භුමියෙ සිදු කරන පූර්ව පරීක්ෂණ

2009 වර්ෂයේ ජූනි මාසයේ පැවති පැරිස් ගුවන් ප්‍රදර්ශණයේ දී ද බෝයි සමාගම සදහන් කර සිටියේඉති ඉක්මනින් පළමු ගුවන්ගමන සිදු කරන බවයි. එහෙත් පසුව නිවේදනය කර සිටියේ එය තවදුටත් ප්‍රමාද වන බවයි. ඔවුන්ගේ අදහස වූයේ 2009 වර්ෂයේ දෙසැම්බර් වලිදී එය සිදු කිරීමටයි. කෙසේ වෙතත මෙම කාලය තුළ එන්ජින්, යානය තුළ සැකැස්මේ ඔරොත්තු දීමේ හැකියාව වැනි විවිධ දේ පිළබඳව පරීක්ෂා කිරීම් සිදු කළ අතර ටැක් පථ ධාවනයද සිදු කලේය. මෙම කාලය වන විට පරීක්ෂණ සඳහා නිෂ්පාදනය කල ගුවන් ණ.යානා සඳහා එක්සත් ජනපද ඩොලර් බිලිටව 2.5 ක් පමණ වැය වී තිබිණ

පරීක්ෂණ ගුවන් ගමන්

මෙම නව ගුවන් යානයේ පළමු පරීක්ෂණ ගුවන් ගමන 2009 දෙසැම්බර් 15 වන දින වොෂින්ටන්හි දි පැවැත්වුණ අතර මුලදී පැය 4 ක ගුවන් ගමනක් සැළසුම් කළද අයහපත් කාළගුණය නිසා එය පැය 3ට සීමා කරන ලදී. බෝයිං සමාගමේ සැළසුම අනුව මෙම යානය පරීක්ෂා කිරීම සඳහා මාස 9ක් පරීක්ෂණ ගුවන් ගමන් පැවැත් වීමට සැළසුම් කරන ලදී. ගුවන් යානා 6 ක් වරින් වර එකතු කරමින් මෙම පරීක්ෂණය පැවැත්වූ අතර විවිධ තත්වයන් සඳහා වන පර්යේෂණාගාර පරීක්ෂා කිරීම් සිදු කරන ලදී. මෙම පරීක්ෂන වලදී සොයාගන්නා ලද විවිධ දෝෂ ද නිරාකරණය කිරීම සිදු විය.

සේවයට යෙදවීම සහ මුල් කාලයේ මෙහෙයුම්

සේවකයින් ගේ විවිධ හේතු සහ වෙනත් කාරණා හේතු කොට ගෙන ගුවන් යානය නිපද වීම දිගින් දිගටම ප්‍රමාද වූ අතර මේ වන විට අවශ්‍ය සහතික කිරීම් ද අවසන් වී තිබිණ. කෙසේ වෙතත් 2011 සැප්තැම්බර් 25 වන දින ජපානයේ “ඕල් නිපොන්“ ගුවන් සමාගමට වොෂින්ටන්හි දී නිල වශයෙන් පළමු ගුවන් යානය ලබා දෙන ලදී. සත්‍ය ලෙසම මෙම කාර්යයේ නිල උත්සවය පැවැත් වූයේ එදිනට පසු දිනයි. සැප්තැම්බර් 27 වන දින පළමු ගුවන් යානය ජපානයේ “හෙනෙඩා“ ගුවන් තොටුපල වෙත පියාසර කරන ලදී. දෙවන ගුවන් යානය භාර දීම එම වසරේම ඔක්තෝබර් මස 13 වන දින සිදු විය.

2011 ඔක්තෝබර් මස 26 වන දින “නරීටා“ සිට “ හොංකොං“ දක්වා 787 යානයේ පළමු වාණිජ ගුවන් ගමන සිදු කරන ලදී. නමුත් 787 නව ගුවන් යානය සේවයට එක් වීමට නියමිත වූයේ එදිනට වසර 3 ට පෙර දී ය. මෙම පළමු ගුවන් ගමනේ ටිකට් පත් මාර්ග ගත (Online) වෙන්දේසියක දී විකුණන ලද අතර ආසනයක් සඳහා වැඩිම මුදල ලෙස ගෙවන ලද්දේ ඩොලර් 34000 කි. 787 ගුවන් යානයේ පළමු දිගුදුර ගුවන් ගමන සිදු කරන ලද්දේ “ඕල් නිපොන්“ ගුවන් සමාගම විසින් 2012 ජනවාරි 21 වන දින “හෙනෙඩා“ සිට “ෆ්‍රැන්ක්ෆර්ට්“ ගුවන් තොටුපලටයි.

2011 දෙසැම්බර් මස 6 වන දින 787 වර්ගයේ පරීක්ෂණ ගුවන් ගමනක් ලෝක වාර්තාවක් තබමින් නාවික සැතපුම් 10710 ක් පියාසර කරමින් බෝයිං සමාගමේ ගුවන් ධාවන පථයේ සිට බංග්ලාදේශයේ ඩකා වෙත නොනවතින ගුවන් ගමනක් සිදු කරන ලද්දේ ටොන් 200-225 ත් අතර බරක් රැගෙනයි. මෙම වාර්තාවට මුලින් හිමිකම් කියන ලද්දේ 2002 වර්ෂයේ නාවික සැතපුම් 9127 ක් පියාසර කරන ලද එයාර්බස් සමාගමේ 330 යානයයි. බෝයිං 787 ගුවන් යානය ඩකා සිට ආපසු යන ගමන සඳහා පැය 42කුත් මිනිත්තු 27 ක් ගනිමින් තවත් වාර්ථාවක් තබන ලදී. එළෙසම 2012 අප්‍රේල් මාසයේ දී ‘සියැටල්‘ සිට ජපානයේ ‘හෙනෙඩා‘ ගුවන් තොටුපල ට එළවළු තෙල් යොදා ගනිමින් සකස් කළ ජීව ඉන්ධන යොදා ගනිමින් 787 යානයක් පියාසර කරන ලදී.

“ඕල් නිපොන්“ ගුවන් සමාගම විසින් කරන ලද පරීක්ෂනයක දී පැහැදිලි වුයේ බලාපොරොත්තු වූ පරිදිම බෝයිං 767 යානයට වඩා 20% ක් ඉන්ධන ඉතිරියක් නව බෝයිං 787 යානයේ තිබෙන බවයි. ටෝකියේ - ෆ්‍රැන්ක්ෆර්ට් ගුවන් මාර්ගයේ 21% ක ඉන්ධන ඉතිරියක් වාර්තා වී තිබිණ. එම ගුවන් සමාගම විසින් මගීන්ගෙන් කරන ලද විමසීම් වලට අනුව 90% කටත් වඩා මගීන්ගේ බලාපොරොත්තු වූ පහසුකම් යානයේ තිබූ බව පැහැදිලි විය. විශේෂයෙන් ඇතුලත වායු පීඩනය, ආර්ද්‍රතාවය, ආසන ඉඩ කඩ, විශාල ජනේල ආදිය සුවිශේෂි විය. 25% ක් පමණ පවසා තිබුනේ ඔවුන්ගේ මීළඟ ගුවන් ගමන සඳහා ද ඔවුන් 787 යානයක්ම තෝරා ගන්නා බවයි.

 

මීළඟ කොටස බලාපොරොත්තු වන්න

4 ප්‍රතිචාර:

  1. නියමයි.දිගටම කරගෙන යන්න සුභ පතනවා.අපිත් බ්ලොග් අඩවියක් ආරම්භ කරා.ගිහින් බලන්න
    http://tv-sinhapedia.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. හොඳ විස්තරයක්.

    ReplyDelete
  3. ඕවයෙ එන්ජින් හා පාලන ඒකකයන් හදන්නෙ ඇමෙරිකාවෙදිමද නැත්නම් ඒවත් උප කොන්ත්‍රාත් කරුවන්ගෙන් අර ගන්නවද ? ඇන්ජිම එහෙම ඉන්දියාවෙන් හදලා ගෙනාවොත් අබ සරණයි..

    ReplyDelete
    Replies
    1. මේවායේ එන්ජින් නම් ඇමරිකාවෙ හැදුවෙ. සමහර කොටස් වෙන රටවල් වලත් එකලස් කළා.දන්න තරමින් නම් ඉන්දියාව සම්බන්ධ නෑ

      Delete

මොනවා හරි ලියලා ගියොත් හැදෙන්න පුළුවන්....