සැළසුම
බෝයිං 787 යානයේ ලාක්ෂණිකය වූයේ සැහැල්ලු බවයි. යානයේ වැඩි ප්රමාණයක් සුසංහිත ද්රව්යන්ගෙන් නිෂ්පාදනය සිදු කරන ලදී. නමුත් පසුව යොදා ගන්නා ලද ටයිටේනියම් ප්රමාණය ඉහළ නංවන ලදී. බෝයිං සමාගමට අනුව සුසංහිත ද්රව්ය 50% ක් ද ඇළුමිනියම් 20% ක් ද ටයිටේනියම් 15% ක්ද වානේ 105 ක්ද නව යානය සඳහා යොදා ගන්නා ලදී. ටයිටේනියම් විශේෂයෙන් යොදා ගන්නා ලද්දේ එන්ජින් සඳහා සහ කොටස් එකිනෙක ඇමිණිම සඳහායි. යානයට පැයට කිලෝ මීටර් 903 ක පමණ වේගයකින් පියාසර කිරීමට හැකිය.
ගුවන් පද්ධති.
බෝයිං 787 ගුවන් යානයේ සුවිශේෂිම අංගය වන්නෙ එහි විද්යුත් පද්ධතියයි. යානයේ බොහෝ කොටස් විද්යුත් පද්ධතියෙන් ක්රියා කිරීමට සකසා ඇති නිසා එන්ජිමේ භාවිතය 35% ක් පමණ අඩු කර ගැනීමට හැකියාව ලැබී තිබේ. මෙගාවොට් 1.45 ක පමණ බලයක් ගුවන් යානයේ තිබේ. එය සාමාන්ය ගුවන් යානයක තිබෙන බලයට වඩා පස් ගුණයකි. විශේෂයෙන් එන්ජින් ක්රියාත්මක කිරීම, තිරිංග ආදිය සදහා විදුලිය යොදා ගනී. තවත් සුවිශේෂි අංගයක් වන්නේ පියාපත් මත අයිස් බැඳීම වලක්වාලන විද්යුත් උෂ්ණත්වය තාපක දැළක් භාවිතා කර තිබීමයි.
මෙම ගුවන් යානයේ ද “ෆ්ලයි බයි වයර්“ ක්රමය යොදා ගන්නා අතර සාමාන්ය බෝයිං ගුවන් යානයක දක්නට ඇති අනිකුත් ලක්ෂණ ද නියමු කුටියේ දැකියහැක.
එන්ජින්
නව තාක්ෂණයෙන් යුතු එන්ජින් දෙකක් යානයේ භාවිතා කරයි. මේවායේ ශබ්ධය අඩු කිරීමට ද විශේෂ උපක්රම යොදා තිබේ. රෝල්ස් රොයිස් ට්රෙන්ට් 1000 සහ ජෙනරල් ඉලෙක්ට්රිකල් GEnx වර්ගයේ එන්ජින් නව යානයට යොදා ගනී.
අභ්යන්තරය
මගී ආසන පංති 3 ක සැකසුමේ දී ආසන 234 ක්ද ආසන පංති දෙකක සැලසුමේ දී ආසන 240 ක් ද පිරිමැසුම් පංතිය පමණක් ම යොදා ගන්නේ නම් මගී ආසන 296 ක්ද යානයේ සැකසිය හැක. පළමු පංතියේ හෝ ව්යාපාරික පංතිය සඳහා එක් පෙළකට ආසන 4-7 අතර ප්රමාණයකට සැකසිය හැක. පිරිමැසුම් පංතිය සඳහා එක් පෙළකට ආසන 8-9 අතර ප්රමාණයක් සැකසිය හැක. යානයේ ඇතුලද පළල අඩි 18 ක් පමණ වන අතර එය එයාර් බස් 330 යානයට සහ 340 යානයට වඩා අඟල් 15 ක පමණ වැඩි වීමකි.
නව ගුවන් යානයේ ජනේල මෙතෙක් ගුවන් යානා වල යොදා ගන්නා ලද විශාලතම ඒවා වන අතර එමගින් මගීන්ට විශාල ප්ර දේශයක් පහසුවෙන් නැරඹීමට හැකියාව ලැබේ. එලෙසම මෙම ජනේල වැසීම සඳහා යොදා ගන්නා ආවරණය වෙනුවට අවස්ථා 5 ක් අනුව අඳුරු වන නව වීදුරුවක් යොදා ගෙන තිබේ. එය උපරිම වශයෙන් අඳුරු වුවත් මගියාට තව දරුටත් එළිය බැලීමේ හැකියාව තිබේ. කෙසේ වුවත් වැසිකිලි වල තවමත් යොදාගෙන ඇත්තේ සාම්ප්රදායික හිරු ආවරණයි. ඇතුලත ආලෝකවත් කිරීම සඳහා යොදාගෙන ඇත්තේ එල් ඊ ඩී තාක්ෂණයයි. ඒ වගේ ඇතුලත තිබෙන වාතය නැවුම් කිරීමටත් අමිහිරි වාතය ඉවත් කිරීමටත් විශේෂ ක්රම යොදා ගෙන තිබේ.
විවිධ සංස්කරණ (Variants)
මූලිකවම යානා වර්ග 4 ක් නිෂ්පාදනය කිරීමට බෝයිං සමාගම අදහස් කල ද මුලින් ම නිෂ්පාදනය කලේ 787 – 8 වර්ගයයි. 2014 වර්ෂයේ දී 787 -9 වර්ගය නිපදවීමටත් 787-10 වර්ගය පසුව නිෂ්පාදනය කිරීමටත් අදහස් කෙරිණ. කෙටි දුර ධාවනය සදහා සැළසුම් කල 787-3 යානා වර්ගය නිෂ්පාදනය නොකිරීමට තීරණය කෙරිණ.
787-8 වර්ගය
බෝයිං 787 යානා පවුලේ මූලික ම යානය වන්නේ 787- 8 වර්ගයයි. මෙහි දිග මීටර් 57ක් වන අතර පියාපත් පරාසය (wingspan) මීටර් 60 කි. නාවික සැතපුම් 7650 ත් 8200 ත් අතර ප්රමාණයක පියාසර පරාසයක් ඇති මෙම යානය දිගට වඩා වැඩි පියාපත් පරාසයක් ඇති මෙම යානා පවුලේ එකම සහ බෝයිං යානා අතර පුළුල් බඳ සහිත යානා වල තෙවෙනි යානා වර්ගයයි. ආසන පංති තුනේ සැළසුමේ දී මගීන් 210 ට ආසන පහසුකම් සැලසිය හැකිය. මෙම යානා වර්ගය මෙම පවුලේ පළමුවෙන්ම සේවයට එක්වුණ යානයයි.
787-9 වර්ගය
මෙම වර්ගයේ දිග මීටර් 63කි. ආසන පංති තුනේ සැළසුමේ දී මගීන් 250- 290 ත් අතර ප්රමාණයකට ආසන පහසුකම් සැළසිය හැක. නාවික සැතපුම් 8000 -8500 ත් අතර දුරක් ධාවනය කළ හැකිය. ඉන්ධන ධාරිතාය 787-8 වර්ගයට වඩා වැඩිය. එසවිය හැකි බර ප්රමාණය ද වැඩි මුත් පියාපත් පරාසය 787-8 වර්ගයටම සමානය. පසුගිය සැප්තැම්බර් 17 වන දින පළමු ගුවන් ගමන සිදු කල මෙම නව යානයේ දියත් කිරීමේ පාරිභෝගිකයා වන්නේ ‘එයාර් නිව්සීලන්ඩ්“ ගුවන් සමාගමයි.
787-10 වර්ගය
යානයේ දිග මීටර් 68.3 ක් වන අතර පියාපත් පරාසය අනෙක් යානා වර්ග වලටම සමානය. පියාසර පරාසය නාවික සැතපුම් 7000 ක් පමණ වේ. ආසන තුනේ සැළසුමේ දී මගීන් 330 ට පමණ පහසුකම් සැලසිය හැකි අතර එයාර් බස් 330 හා 340 වර්ගය වෙනුවට යොදා ගත හැකි ලෙස සකසයි. එයාර්බස් සමාගමේ 350 යානයට තරඟකාරීත්වයක් ඇති කරීමට මෙම නව යානය යොදා ගන්නා බව බෝයිං සමාගම පවසයි.
Operators මෙහෙයුම්කරුවන්
· All Nippon Airways පළමු ගුවන් ගමන 2011 ඔක්තෝබර් 26 දින
· Japan Airlines පළමු ගුවන් ගමන 2012 අප්රේල් 22
· Ethiopian Airlines පළමු ගුවන් ගමන 2012 අගෝස්තු 16
· Air India පළමු ගුවන් ගමන 2012 සැප්තැම්බර් 19
· LAN Airlines පළමු ගුවන් ගමන 2012 ඔක්තෝබර් 01
· United Airlines පළමු ගුවන් ගමන 2012 නොවැම්බර් 04
· Qatar Airways පළමු ගුවන් ගමන 2012 නොවැම්බර් 20
· LOT Polish Airlines පළමු ගුවන් ගමන 2012 දෙසැම්බර් 14 (2013 නොවැම්බර් 08 වන දින පළමු වරට 787 යානයක් කටුනායක ගුවන් තොටුපලට මෙහෙයුම් කරන ලදී)
· China Southern Airlines පළමු ගුවන් ගමන 2013 ජූනි 07.
· Thomson Airways පළමු ගුවන් ගමන 2013 ජූනි 21
· Norwegian Air Shuttle පළමු ගුවන් ගමන 2013 ජූනි 04
· Hainan Airlines පළමු ගුවන් ගමන 2013 ජූලි 08
· British Airways 2013 අගෝස්තු 08
මෙහෙයුම් ගැටළු
“ජපෑන් එයාර්ලයින්“ ගුවන් සමාගමේ මෙන් ම “යුනයිටඩ්“ ගුවන් සමාගමේ ගුවන් යානා වලද වරින් වර ඉන්ධන කාන්දු වීම් දක්නට ලැබුණ අතර ඇමරිකානු සහ ජපාන ගුවන් සේවා අධිකාරීන් මේ සම්බන්ධයෙන් පරීක්ෂන ආරම්භ කෙරිණ. මේ අතර ලන්ඩන් ගුවන් තොටුපලේ දී “ඉතියෝපියන්“ ගුවන් සමාගමේ ගුවන් යානයක ගින්නක් ඇතිවිය. මෙම ගින්නට හේතු වූයේ බැටරි වල දෝෂයකි. යානය සේවය එක් වූ පසුව විවිධ අවස්ථාවල බැටරි වල හා විද්යුත් පද්ධතියේ දෝෂ හට ගැණින. පසුව ඇමරිකානු ගුවන් සේවා අධිකාරිය විසින් සියළු ගුවන් යානා පියාසර කිරීම අත්හිටුවා පරීක්ෂණ සිදු කර දෝෂ නිරාකරණය කිරීම සිදු කරන ලදී. මෙම දෝෂ නිරාකරණ ය කරන තුරු නව යානා නිෂ්පාදනය බෝයිං සමාගම විසින් තාවකාලිකව නවතා දමන ලදී.
කෙසේ වෙතත් දැන් යළිත් මෙම යානා සේවයට එක් වී ඇති අතර ගුවන් සමාගම් අතර ජනප්රිය වෙමින් පවතී. ඉදිරියට තවත් නව තාක්ෂණය සමග නව යානා ඉදිරිපත් වේවි.
නිමි
Comments
Post a Comment
මොනවා හරි ලියලා ගියොත් හැදෙන්න පුළුවන්....