Skip to main content

“යාපනය“ නම් වූ ගුවන් යානය Airplane called “Jaffna”

අද මැලේසියාවේ සහ සිංගප්පූරුවේ වෙසෙන ජනතාවගෙන් සැළකිය යුතු ප්‍රමාණයක් දමිළ වැසියන්. මේ දමිළ වැසියන්ගෙනුත් සැළකිය යුතු ප්‍රමාණක් ශ්‍රී ලංකාවෙන් සංක්‍රමණය වූවන්ගෙන් පැවත එන්නන් බව ඔබ දන්නවාද?
1850 පමණ වන විට අපට රට පාලනය කරනු ලැබූවේත් එවකට මලයාව යනුවෙන් හැඳින්වූ මැලේසියාවත් පාලනය කරනු ලැබුවේ බ්‍රිතාන්‍ය ජාතිකයින්. මොවුන්ට මලයාව දියුණු කිරීමට අවශ්‍ය වුණා. ඔවුන් ඔවුන්ගේ යටත් විජිත වලින් ශ්‍රමිකයින් ගෙන යාමට තීරණය කරනු ලැබූවා.
අප දන්නවා යාපනයේ දමිළ වැසියන් ඉතා දක්ෂ පුද්ගලයින් බව. අප රටේත් ඉතා දක්ෂ නිලධාරීන් යාපනය ප්‍රදේශයෙන් බිහිවී තිබේ. ජාතික නායකයින් පවා ඔවුන් අතර සිටි. එවකට බ්‍රිතාන්‍ය පාලකයින් විසින් කරන ලද ඉල්ලීමක් අනුව අප රටේ පුද්ගලයින් ද මලයාව වෙත සංක්‍රමණය වූ අතර විශේෂයෙන් යාපනයේ දක්ෂ දමිළ පුද්ගලයින් පවුල් පිටින් ගොස් මලයාවේ පදිංචි විය. මුල් කාලයේ සිංගප්පූරුවද මලයාවේ කොටසකි.
මෙසේ අප රටේ යාපනය ප්‍රදේශයෙන් සංක්‍රමණය වූවන්ගෙන් වැඩි දෙනෙක් මලයාවේ පරිපාලන කටයුතු වලට සම්බන්ධ වූ අතර විශේෂයෙන් කෘෂිකාර්මික අධ්‍යාපන හා තාක්ෂණික අංශ වල ඔවුන් කටයුතු කර තිබෙනවා. අදටත් මැලේසියාවේ ඉහළ තනතුරු වල දමිළ පුද්ගලයින් දැකිය හැකියි.
1914 දී පමණ පළමු ලෝක යුද්ධය ඇරඹි අතර බ්‍රිතාන්‍ය ද එම යුද්ධයට පැටලී සිටියේය. මේ කාලයේදී ගුවන් යානයේ මුල් අවධිය වුවද යුද්ධය සඳහා ඔවුන් ගුවන් යානා යොදා ගැනීම මගින් සාර්ථක ප්‍රතිපල අත්කර ගැනීමට සමත් වී තිබිණ. මේ කාලයේ ගුවන් යානා දැව, රෙදි වැනි සැහැල්ලු ද්‍රව්‍ය වලින් සකසා තිබූ අතර යුධ කටයුතු සඳහා ඔරොත්තු දීම යම් පමණකට පහත මට්ටමක තිබිණ.
යුද්ධයේ දී බ්‍රිතාන්‍යයට සහාය ලබා ගැනීමට අවශ්‍ය වූ අතර මේ සඳහා පැමිණි යෝජනා වලින් වඩා සාර්ථකම යෝජනාව වූයේ බ්‍රිතාන්‍ය යටත් විජිත වලින් සහාය ලබා ගැනීමයි. මේ අනුව ලොව විවිධ ප්‍ර දේශ වලින් විවිධ සහායන් ලැබුණ අතර මලයාවේ සිටි ඉංග්‍රීසි ජාතිකයෙක් වූ අල්මා බේකර් නැමැත්තෙකු විසින් ද මලයාවේ මෙම මුදල් සොයා බ්‍රිතාන්‍යයට සහාය දැක්වීම කාර්යය සිදු කළ අතර ඔහු විසින් බ්‍රිතාන්‍ය හමුදාවට මලයාවෙන් ගුවන් යානා 94 කට පමණ මුදල් සොයා සපයා දී තිබිණ.
බ්‍රිතාන්‍ය හමුදා විසින් මෙසේ ලබා දුන් ගුවන් යානා වලට ඒ පරිත්‍යාග කරන ලැබූවන්ගේ නම් හෝ ඔවුන් නියෝජනය කරන ලබන නමක් යෙදු අතර “අල්මා බේකර්“, “මලක්කා චයිනීස්“ වැනි නම් ඒ අතර තිබිණ. මැලේසියාවේ මිනින්දොරු දෙපාර්තමේන්තුවේ සේවය කල “සුබ්‍රමනියම්“ නැමති යාපනයෙන් සංක්‍රමණය වූ පුද්ගලයෙකුගේ මූලිකත්වයෙන් එහි විසු දමිළ ජාතිකයින්ගේ මූල්‍ය දායකත්වයෙන්ද ගුවන් යානයක් පරිත්‍යාග කළ අතර එය සුවිශේෂි ගුවන් යානයකි.මෙම යානය ලබා ගැනීම සඳහා ස්ටර්ලින් පවුම් 2250 ක් පමණ එකතු වී තිබේ.
F.E.2b වර්ගයේ යානාවක් වූ මෙහි අවර පෙත්ත පසිපසින් පිහිටා තිබීම ම විශේෂත්වයක් විය. එවකට නිෂ්පාදනය කළ ගුවන් යානා වලට පොදු ලක්ෂණයක් වූ ද්විත්ව පියාපත් සහිත වීම මෙහිද දක්නට ලැබුණ අතර අශ්ව බල 120 ක එන්ජිමක් සවි කර තිබිණ. නියමුවා සහ තවත් පුද්ගලයෙකුට ගමන් කළ හැකි මෙම යානය ගුවනේ සිට වෙඩි තැබීම හෝ බෝම්බ දැමීම සිදු කළ හැකි ආකාරයට සකස් කර තිබිණ. යානය නිෂ්පාදනය කරනු ලැබූවේ බ්‍රිතාන්‍ය යේ රාජකීය ගුවන් යානා කර්මාන්තශාලාවේදීය.
මෙසේ සකස් කරන ලද ගුවන් යානය 1915 දෙසැම්බර් මස 22 වන දින රාජකීය හමුදාවට භාර දෙනු ලැබූ අතර මෙම යානය පරිත්‍යාග කරන ලද්දවුන්ට උපහාරයක් වශයෙන් “JAFFNA“ යනුවෙන් නම් කරන ලදී. මෙම යානය බොහෝ කාලයක් රාජකීය හමුදාවට සේවය කරන ලදී.
පහත දැක්වෙන්නේ එම යානයේ සැබෑ ඡායාරූපයකි
JaffnaFighter_001_100854_200
පහත දැක්වෙන්නෙ එම යානා වර්ගයේ ප්‍රති නිර්මාණයකි
F.E.2b Jaffna
මේ තිබෙන්නේ එවන් සැබෑ යානයක ඡායාරූපයකි.
F.E.2bs
ශ්‍රී ලාංකීය ගුවන් සේවා ඉතිහාසයේ සියවස සමරණ මෙම අවස්ථාවේ මෙම තොරතුරත් ඔබට වැදගත් වේවි යයි සිතමි.










Comments

  1. නියම විස්තරයක් ඉෂාර.
    දැං අපේ රටේ කොඩි ගහගෙන අනුංගෙ චන්ද්‍රිකා යනවට වැඩිය ඒක වටින්න ඇති.

    ReplyDelete
  2. මුල් කාලයේ පින්තූර දැක්කමනම් පුදුම හිතෙනවා . ස්තූතියි විස්තරයට .

    ReplyDelete
  3. කොච්චර වටින තොරතුරුද ඇයි මේවා ස්කෝල වලවත් උගන්වන් නැත්තේ

    ReplyDelete
  4. වැදගත් තොරැතුරැ තියෙන නියම විස්තරයක්. මට මේ අඩවිය ක්ලික් කරද්දිම හිතුනේ වෙනවද වගේම ලිපියේ අවසානය කියවන්න අඩි පහක් හයක් පහලට ස්ක්‍රෝල් කරන්න වේවි කියලයි..හේහ්



    නිරෝගී වේවා෴දීර්ඝායු වේවා෴ සැප වේවා෴චිරං ජයතු!!!

    ReplyDelete
  5. නියම විස්තරයක්
    http://www.dinumadushan.tk

    ReplyDelete

Post a Comment

මොනවා හරි ලියලා ගියොත් හැදෙන්න පුළුවන්....

Popular posts from this blog

ගුවන් තොටුපළේ යන්නෙ මෙහෙමයි

අදට වසරයි කියන‍ පෝස්ට් එකට සංජු දාලා තිබ්බ කමෙන්ට් එකට ප්‍රතිචාරයක් විධියට මේ පෝස්ට් එක දාන්න හිතං හිටියත් දවසෙන් දවස ඒක කල් ගියා. අද ටිකක් වෙලාව අරන් කොහොම හරි මේක ලියන්න ඕනා. දැන් අපි හිතමු යම් පුද්ගලයෙක් විදේශ ගත වෙනවා කියලා. මුලින්ම මේ පුද්ගලයා කරන්න ඕනෙ ගුවන් ප්‍රවේශ පතක් ලබා ගැනීම සහ අදාළ රටට වීසා ලබා ගැනීම.  මේ ගුවන් ටිකට් පත් ලබා ගැනීම පිලිබඳව මම කලින් දාපු ගුවන් ටිකට්පතක් ලබා ගැනීමේ දී ඔබ දැන ගත යුතු කරුණු කියන පෝස්ට් එක බලන්න. ඒ වගේම යාමට නියමිත රටට වීසා ලබා ගැනීමත් සිදු කළ යුතුයි. මේ සඳහා සුදුසුම දේ ගුවන් ටිකටිපත් ලබා ගන්නා ස්ථානයෙන්ම ඒ විස්තර ලබා ගන්න එක. දැන් අපි හිතමු ගුවන් ටිකට් පත ලබා ගැනීමත් වීසා ලබා ගැනීමත් සිදු කර ුවසානයි කියලා. ඉන් පසුව තිබෙන්නේ ගුවන් ගමන පිටත් වීමට ගුවන් තොටුපළට යාමටයි. මෙහිදී ගුවන් ටිකට් පතේ සඳහන් වන පිටත් වන වේලාවට අවම වශයෙන් පැය 3ට වත් කලින් ගුවන් තොටුපළේ පිටත් වීමේ පර්යන්තයට පැමිණ සිටිය යුතුයි. ගුවන් තොටුපලට ඇතුල් වන විට පළමුවෙන්ම හමු වන්නේ පිටත්වීමේ පර්යන්තයයි. ගුවන් ගත වීමේදී ගෙන යන භාණ්ඩ ද සමග මේ පර්යන්තයට ඇතුළු විය යුතු අතර තමා සමග පැමිණි

සේපාල ඒකනායක - Sepala Ekanayake

ඔබ සමහර විට අහලා ඇති සේපාල ඒකනායක ගැන. හරියටම අදට අවුරුදු 28 ට පෙර එනම් 1982 ජූනි මාසේ 30 වෙනිදා සිවිල් ගුවන් යානයක් ගුවනේ දී පැහැර ගැනීම නිසා ඔහු ප්‍රසිද්ධ වුණා. මේ සිද්ධිය ලාංකීය ගුවන් ඉතිහාසයේ සිදු වුණේ පළමු වතාවට. ඒ වගේම අද වන තුරු ශ්‍රී ලාංකිකයෙක් අතින් එවන් දෙයක් සිදු වී නැහැ. අද දිනය මේ සම්බන්ධයෙන් විශේෂත්වයක් තිබෙන නිසා මා කැමතියි මේ ගැන ලියන්න. සේපාල ඒකනායක ඉපදුණේ 1949 ජූනි මාසේ 03 වෙනි දා දිනයක මාතර දිස්ත්‍රික්කයේ කරතොට කියන ගමේ. පාසැල් ගියේ හම්බන්තොට යෝධ කණ්ඩිය විද්‍යාලයට.  අවුරුදු 15 දි විතර නිවසින් වෙන් වන ඔහු කොළඹ ට පැමිණෙනවා. ඉන්පසු 1972 ඔහු ජර්මනියට පැමිණෙනවා. එහිදී ඔහුට ඇනා ඇල්ද්‍රොවන්දි නැමති ඉතාලි සුරූපිණිය හමු වෙනවා. පසුව ඔවුන් දෙදෙනා විවාහ වී ඉතාලියේ මොඩෙනා පෙදෙසේ පදිංචි වෙනවා. ඒ 1980 දී. එහිදී ඉපදෙන පුතාට ඔවුන් “ෆ්‍රී ඒකනායක“ නමින් නම් තබනවා. මෙහිදී සේපාලගේ වීසා එක නැති වෙන අතර ඉතාලියේ දී වීසා ඉල්ලු විට ශ්‍රී ලංකාවට පැමිණ වීසා ලබා ගන්නා ලෙස ඔවුන් පවසනවා. ඒ අනුව ඔහු ලංකාවට පැමිණ වීසා අයදුම් කරනු ලැබූ මුත් වසර හයක් ඒ සදහා බලා සිටින ලෙස ඔහුට දැනුම් දෙනවා. ඔහු ක

අදට වසරයි

මේ ලියන්න යන්නෙ නම් ගුවන් සේවාව ගැන නොවේ. අදට වසරකට පෙර තමයි ‘ අපේ අහස ‘ ට පළවෙනි පෝස්ට් එක දැම්මෙ. මේ වන විට ගුවන් සේවා සම්බන්ධ විවිධ මාතෘකා ඔස්සේ සටහන් 37 ක් පසුගිය වසර පුරාවටම එක් කීරීමට හැකියාව ලැබී තියෙනවා. ඒ සේරටම කමෙන්ට්ස් 173 ක් ලැබිලා තියෙනවා. හැබැයි මේ ගාණ ඇතුලේ තියෙනවා මම උත්තර දීපුවත්. “බ්ලොගර් ස්ටැට්“ වලින් කියන්නෙ නම් 3156 ක් මේ බ්ලොග් එකට ඇවිල්ලා තියෙනවා කියලා. මම පවත්වාගෙන ගිය කවුන්ටර්ස් වල හැටියට ආසන්න වශයෙන් 4000 ක විතර සංඛ්‍යාවක් ඇවිත් තියෙනවා. වැඩිම ගණනක් ඇවිත් කියෙන්නෙ තියෙන්නෙ ලංකාවේ පළමු ගුවන් ප්‍රදර්ශනය කියන පෝස්ට් එක බලන්න. මේ කාල සීමාව තුළ ලැබු ණ සියළු ප්‍රතිචාර මා ධෛර්යයට පත් කරවන ඒවා වීම ඉතාම සතුටට කාරණයක්. ඒ වගේම නිරන්තර සාමාජිකත්වයක් මේ සඳහා සිටින බව 30 ක් විතර වන සම්බන්ධකයින් ( Join with this site) ගණනිනුත් 11  ක් වන Followers   ලා ගණනිනුත් පැහැදිලි වෙනවා. ඒ වගේම දුරකථන මාර්ගයෙනුත් මට ලැබී තිබෙන ප්‍රතිචාර අනුව පෙනෙන්නෙ ‘අපේ අහස‘ ට  තවත් සාමාජිකයින් ඉන්නවා කියන එකයි. මම මේ ක්ෂේත්‍රයට එන විට දැනගෙන හිටියෙ අහසේ ගුවන් යානා යන බව විතරයි. කටුනායක ගුවන් තොටුප