Skip to main content

සිවිල් ගුවන් සේවා ක්ෂේත්‍රයේ දැවැන්තයෙකු වූ ආචාර්ය අසාද් කොටෙයිට් (Dr. Assad Kotaite )මහතාගේ සමු ගැනීම

clip_image001

ජාත්‍යන්තර සිවිල් ගුවන් සේවා ක්ෂේත්‍රයේ සුප්‍රසිද්ධ සහ පිළිගත් චරිතයක් වන ආචාර්ය අසාද් කොටෙයිට් මහතා පසුගිය පෙබරවාරි මස 27 වන දින ලොවෙන් සමුගත්තේ ය. ඒ වන විට එතුමා 89 වන වියේ පසු වූ අතර ජාත්‍යන්තර සිවිල් ගුවන් සේවා සංවිධානයේ කීර්තිමත් විශ්‍රාමික සභාපතිවරයෙක් විය.

ජාත්‍යන්තර සිවිල් ගුවන් සේවා සංවිධානයේ වසර 50 ක පමණ කාලයක් තුළ සිවිල් ගුවන් සේවා කර්මාන්තයේ සුරක්ෂිත බව ඇති කර ලීම උදෙසා තම දිවියම කැප කළ අසහාය නායකයෙක් ලෙස කොටෙයිට් මහතා හඳුන්වා දිය හැක. ගුවන් ප්‍රවාහන ක්ෂේත්‍රය ආර්ථික, සමාජීය හා සංස්කෘතික අංශයන්හි ප්‍රධාන නියමුවෙක් බවට පත් කිරීමට එතුමා අපමණ වෙහෙස වී කටයුතු කළේය.

1924 වර්ෂයේ ලෙබනනයේ දී උපත ලද කොටෙයිට් මහතා බේරූට් හි ප්‍රංශ විශ්ව විද්‍යාලයෙන් නීති උපාධිය ලබා ගන්නා අතර පසුව ප්‍රංශයේ පැරිස් විශ්ව විද්‍යාලයෙන් ආචාර්ය උපාධිය ලබා ගන්නා ලදී. ජාත්‍යන්තර සිවිල් ගුවන් සේවා සංවිධානයේ එතුමාගේ කීර්තිමත් සේවා කාලය ඇරඹෙන්නේ 1953 දී එම සංවිධානයේ නීති කමිටුවට ඇතුලත් වීමත් සමගය. එතුමා 1970 වසර තෙක් එහි කටයුතු කළේය. 1956 සිට 1970 කාලයේ දී එතුමා සිවිල් ගුවන් සේවා කවුන්සිලයේ ලෙබනන නියෝජිතයා වූ අතර මෙම කාල සීමාව තුල වසර දෙකක් පමණක් ලෙබනනයේ ප්‍රවාහන අධ්‍යක්ෂ ජනරාල්වරයා ගේ කාර්යාලයේ ප්‍රධාන පරිපාලන නිලධාරියා ලෙස කටයුතු කරනු ලැබීය. වසර 14 ක මෙම කාල සීමාව තුල අඛණ්ඩව සිවිල් ගුවන් සේවා සංවිධානයේ මහා සමුළුවේ සියළුම රැස්වීම් වල ලෙබනනය නියෝජනය කිරීම ද එතුමා විසින් සිදු කරන ලදි. 1970 දී එතුමා සිවිල් ගුවන් සේවා සංවිධානයේ මහා ලේකම් ලෙස පත්වන අතර 1976 දී සභාපති ලෙස තේරී පත් විය. ඉන් පසුව වසර 30 කාලයක දී 11 වතාවක් අඛණ්ඩව සභාපති ලෙස පත්වීම විශේෂත්වයක් වූ අතර 2006 වර්ෂයේ දී එතුමා සේවයෙන් විශ්‍රාම ගත්තේ ය. එතුමාගේ මෙම නිලය දැරීම එක්සත් ජාතීන් ගේ සංවිධානයේ ඉතිහාසයේ ඉහළ නිල දරන්නන් අතර වැඩිම කාලයක් එවන් නිලයක් දැරූ පුද්ගලයන් අතරට එතුමා ගෙන යාමට සමත් විය.

කෘතහස්ත රාජ්‍යතාන්ත්‍රිකයෙකු වූ කොටෙයිට් මහතා “චිකාගෝ සම්මුතිය“ ලෙසින් හඳුන්වනු ලබන ජාත්‍යන්තර සිවිල් ගුවන් සේවා සම්මුතියේ පූර්විකාව තම රාජකාරි දිවිය පුරාවට ම ආදර්ශයක් කර ගන්නා ලදි. ලෝකයේ ජාතීන් අතර සාමය, මිත්‍රශීලී බව සහ අවබෝධය ඇති කිරීමට සහ පවත්වා ගෙන යාමට ජාත්‍යන්තර සිවිල් ගුවන් සේවා ක්ෂේත්‍රයට උදව් කළ හැකි බව එම පූර්විකාවේ සඳහන් වේ. කොටෙයිට් මහතා සිවිල් ගුවන් සේවා සංවිධානයේ සාමාජික රටවල් අතර සහ සිවිල් ගුවන් සේවා සමාජයේ සහයෝගීතාවය පවත්වා ගැනීමට දක්ෂයෙකු වූවෙක් බවට හඳුනා ගෙන ඇත. ඒවගේ ම එතුමා සිවිල් ගුවන් සේවා නියාමනය පරිසරය සංකීර්ණ, ක්‍රමවත් සහ දේශපාලනික වශයෙන් අභියෝගාත්මක මට්ටමකට ගෙන ඒමටත් රටවල් අතර සුහදතාවය සහ එකඟත්වය ඇති කිරීමටත් දක්ෂයෙකු ලෙස පිළිගැනීමක් ඇති කර ගත්තෙකු විය.

එතුමාගේ සේවා කාලය තුල දී ඉහළ ගෞරව බහුමානයන් ගෙන් පිදුම් ලද බව 2013 වර්ෂයේ එළිදක්වන ලද My Memories නම් ග්‍රන්ථයේ විස්තරාත්මක ව සඳහන් වන අතර සිවිල් ගුවන් සේවා ක්ෂේත්‍රයේ ඉහළ ම සම්මානය වන “එඩ්වඩ් වර්නර්“ සම්මානයෙන් ද එතුමා පුදන ලදී.

ජාත්‍යන්තර සිවිල් ගුවන් සේවා සංවිධානයෙන් විශ්‍රාම ගැනීමෙන් පසුව එතුමා විසින් “අසාද් කොටෙයිට් උපාධි සහ පශ්චාද් උපාධි සහයෝගිතා අරමුදල“ පිහිටවනු ලදී. මෙම ශිෂ්‍යත්ව අරමුදල මගින් සිවිල් ගුවන් සේවා ක්ෂේත්‍රයේ සුරක්ෂිතභාවය වර්ධනය කිරීම උදෙසා වන පුහුණු වීම් සඳහා උපකාරී වේ.

 

“අපේ අහස“ එතුමාගේ අභාවය වෙනුවෙන් ශෝකය පළ කරනු ලබන අතර ක්ෂේත්‍රයට කරන ලද අමිල සේවයට ආචාරය පුද කර සිටී.

තව විස්තර පහත සබැඳි වලින් බලන්න

1. ICAO

2. WIKIPEDIA

3. PDF

Comments

  1. නොදත් දෙයක් ස්තුතියි ඉෂාර..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ඔව් මෙයා ගැන කර්මාන්තයෙන් පිට අය වැඩියෙ දන්නෙ නැහැ. හැබැයි විශාල සේවයක් කළ මනුස්සයෙක්

      Delete
    2. දන්නෑ නේන්නම්. ඇහුවෙත් අදයි..

      Delete
    3. දැන් දන්නවනෙ

      Delete
  2. මෙවැනි වටිනා කෙනෙක් ගැන මෙවැනි සටහනක් තැබීම ගැන සතුටු වෙනවා . ඔහුගේ අභාවය වෙනුවෙන් ශෝක වෙමි .

    ReplyDelete
  3. ඔහු ඇත්තටම වටිනා පුද්ගලයෙක්

    ReplyDelete
  4. ඇත්තටම අපි මේ බලාගෙන ඉන්නේ අර අතුරුදන් වුනු ප්ලේන් එක ගැන හැමෝම නොදන්න තොරතුරු ටිකක් ඉෂාර මහත්තයා කියනතුරුයි!

    ReplyDelete

Post a Comment

මොනවා හරි ලියලා ගියොත් හැදෙන්න පුළුවන්....

Popular posts from this blog

ගුවන් තොටුපළේ යන්නෙ මෙහෙමයි

අදට වසරයි කියන‍ පෝස්ට් එකට සංජු දාලා තිබ්බ කමෙන්ට් එකට ප්‍රතිචාරයක් විධියට මේ පෝස්ට් එක දාන්න හිතං හිටියත් දවසෙන් දවස ඒක කල් ගියා. අද ටිකක් වෙලාව අරන් කොහොම හරි මේක ලියන්න ඕනා. දැන් අපි හිතමු යම් පුද්ගලයෙක් විදේශ ගත වෙනවා කියලා. මුලින්ම මේ පුද්ගලයා කරන්න ඕනෙ ගුවන් ප්‍රවේශ පතක් ලබා ගැනීම සහ අදාළ රටට වීසා ලබා ගැනීම.  මේ ගුවන් ටිකට් පත් ලබා ගැනීම පිලිබඳව මම කලින් දාපු ගුවන් ටිකට්පතක් ලබා ගැනීමේ දී ඔබ දැන ගත යුතු කරුණු කියන පෝස්ට් එක බලන්න. ඒ වගේම යාමට නියමිත රටට වීසා ලබා ගැනීමත් සිදු කළ යුතුයි. මේ සඳහා සුදුසුම දේ ගුවන් ටිකටිපත් ලබා ගන්නා ස්ථානයෙන්ම ඒ විස්තර ලබා ගන්න එක. දැන් අපි හිතමු ගුවන් ටිකට් පත ලබා ගැනීමත් වීසා ලබා ගැනීමත් සිදු කර ුවසානයි කියලා. ඉන් පසුව තිබෙන්නේ ගුවන් ගමන පිටත් වීමට ගුවන් තොටුපළට යාමටයි. මෙහිදී ගුවන් ටිකට් පතේ සඳහන් වන පිටත් වන වේලාවට අවම වශයෙන් පැය 3ට වත් කලින් ගුවන් තොටුපළේ පිටත් වීමේ පර්යන්තයට පැමිණ සිටිය යුතුයි. ගුවන් තොටුපලට ඇතුල් වන විට පළමුවෙන්ම හමු වන්නේ පිටත්වීමේ පර්යන්තයයි. ගුවන් ගත වීමේදී ගෙන යන භාණ්ඩ ද සමග මේ පර්යන්තයට ඇතුළු විය යුතු අතර තමා සමග පැමිණි

සේපාල ඒකනායක - Sepala Ekanayake

ඔබ සමහර විට අහලා ඇති සේපාල ඒකනායක ගැන. හරියටම අදට අවුරුදු 28 ට පෙර එනම් 1982 ජූනි මාසේ 30 වෙනිදා සිවිල් ගුවන් යානයක් ගුවනේ දී පැහැර ගැනීම නිසා ඔහු ප්‍රසිද්ධ වුණා. මේ සිද්ධිය ලාංකීය ගුවන් ඉතිහාසයේ සිදු වුණේ පළමු වතාවට. ඒ වගේම අද වන තුරු ශ්‍රී ලාංකිකයෙක් අතින් එවන් දෙයක් සිදු වී නැහැ. අද දිනය මේ සම්බන්ධයෙන් විශේෂත්වයක් තිබෙන නිසා මා කැමතියි මේ ගැන ලියන්න. සේපාල ඒකනායක ඉපදුණේ 1949 ජූනි මාසේ 03 වෙනි දා දිනයක මාතර දිස්ත්‍රික්කයේ කරතොට කියන ගමේ. පාසැල් ගියේ හම්බන්තොට යෝධ කණ්ඩිය විද්‍යාලයට.  අවුරුදු 15 දි විතර නිවසින් වෙන් වන ඔහු කොළඹ ට පැමිණෙනවා. ඉන්පසු 1972 ඔහු ජර්මනියට පැමිණෙනවා. එහිදී ඔහුට ඇනා ඇල්ද්‍රොවන්දි නැමති ඉතාලි සුරූපිණිය හමු වෙනවා. පසුව ඔවුන් දෙදෙනා විවාහ වී ඉතාලියේ මොඩෙනා පෙදෙසේ පදිංචි වෙනවා. ඒ 1980 දී. එහිදී ඉපදෙන පුතාට ඔවුන් “ෆ්‍රී ඒකනායක“ නමින් නම් තබනවා. මෙහිදී සේපාලගේ වීසා එක නැති වෙන අතර ඉතාලියේ දී වීසා ඉල්ලු විට ශ්‍රී ලංකාවට පැමිණ වීසා ලබා ගන්නා ලෙස ඔවුන් පවසනවා. ඒ අනුව ඔහු ලංකාවට පැමිණ වීසා අයදුම් කරනු ලැබූ මුත් වසර හයක් ඒ සදහා බලා සිටින ලෙස ඔහුට දැනුම් දෙනවා. ඔහු ක

අදට වසරයි

මේ ලියන්න යන්නෙ නම් ගුවන් සේවාව ගැන නොවේ. අදට වසරකට පෙර තමයි ‘ අපේ අහස ‘ ට පළවෙනි පෝස්ට් එක දැම්මෙ. මේ වන විට ගුවන් සේවා සම්බන්ධ විවිධ මාතෘකා ඔස්සේ සටහන් 37 ක් පසුගිය වසර පුරාවටම එක් කීරීමට හැකියාව ලැබී තියෙනවා. ඒ සේරටම කමෙන්ට්ස් 173 ක් ලැබිලා තියෙනවා. හැබැයි මේ ගාණ ඇතුලේ තියෙනවා මම උත්තර දීපුවත්. “බ්ලොගර් ස්ටැට්“ වලින් කියන්නෙ නම් 3156 ක් මේ බ්ලොග් එකට ඇවිල්ලා තියෙනවා කියලා. මම පවත්වාගෙන ගිය කවුන්ටර්ස් වල හැටියට ආසන්න වශයෙන් 4000 ක විතර සංඛ්‍යාවක් ඇවිත් තියෙනවා. වැඩිම ගණනක් ඇවිත් කියෙන්නෙ තියෙන්නෙ ලංකාවේ පළමු ගුවන් ප්‍රදර්ශනය කියන පෝස්ට් එක බලන්න. මේ කාල සීමාව තුළ ලැබු ණ සියළු ප්‍රතිචාර මා ධෛර්යයට පත් කරවන ඒවා වීම ඉතාම සතුටට කාරණයක්. ඒ වගේම නිරන්තර සාමාජිකත්වයක් මේ සඳහා සිටින බව 30 ක් විතර වන සම්බන්ධකයින් ( Join with this site) ගණනිනුත් 11  ක් වන Followers   ලා ගණනිනුත් පැහැදිලි වෙනවා. ඒ වගේම දුරකථන මාර්ගයෙනුත් මට ලැබී තිබෙන ප්‍රතිචාර අනුව පෙනෙන්නෙ ‘අපේ අහස‘ ට  තවත් සාමාජිකයින් ඉන්නවා කියන එකයි. මම මේ ක්ෂේත්‍රයට එන විට දැනගෙන හිටියෙ අහසේ ගුවන් යානා යන බව විතරයි. කටුනායක ගුවන් තොටුප