Skip to main content

ප්‍රථම වරට ලෝකයේ විශාලම මගී ප්‍රවාහන ගුවන් යානය A380 කටුනායක ජාත්‍යන්තර ගුවන් තොටුපලට ගොඩබායි. (World’s Largest Passenger A380 Aircraft First Time in Sri Lanka)

ඔබ දන්නවානෙ දැනට ලෝකයේ තියෙන විශාලම මගී ප්‍රවාහන ගුවන් යානය වන්නේ එයාර් බස් සමාගමේ A380 වර්ගයේ ගුවන් යානයයි. පිරිමැසුම් පන්තියේ (Economy Class) ආසන 800 ක් පමණ මෙහි සවි කළ හැකියි. ව්‍යාපාරික පන්තියේ ආසනත් සමග මගීන් 550 ක් පමණ ගෙන යා හැකියි. දැනට ලෝකයේ විශාල ගුවන් සමාගම් වන එමිරේට්ස් (Emirates), සිංගප්පූර් එයාර්ලයින්ස් (Singapore Airlines), කොන්ටාස් (Qantas) වැනි ගුවන් සමාගම් මේ යානා භාවිතා කරනවා.

අපේ ගුවන් තොටුපල මේ ගුවන් යානය ගොඩබෑම සඳහා පසුගිය කාලයේ සූදානමක් කළ අතර යම් යම් තත්ව යටතේ මේ දැවැන්ත යානය ගොඩ බෑමට හැකියාව දැන් තිබෙනවා. ගුවන් පථයේ දිග හා පලල ආදිය විශේෂයෙන් මේ සඳහා බලපානවා. මේ සම්බන්ධයෙන් ලිපිය මෙතනින් බලන්න.

කෙසේ වෙතත් පසුගිය ජනවාරි 9 වන දින අළුයම හදිසියේ මේ දැවැන්ත යානය කටුනායක ගුවන් තොටුපළට ගොඩ බානු ලැබුවා.

මේ පහල තියෙන්නෙ ඒ සම්පුර්ණ වීඩියෝ ක්ලිප් එක.

ගුවන් ධාවන පථයේ දිග අඩු නිසා (යානයට ගැලපෙන පරිදි) සාමාන්‍ය තත්වයන්ට වඩා තිරිංග යෙදීමට සිදුවූ අතර ඉන්පසුව නැවැත්වීම සඳහා ගෙන ඒමේදී පිටත එන්ජින් ක්‍රියා විරහිත කිරීමට සිදු වී තිබෙනවා. ඒ වගේම වැඩිපුර තිරිංග යෙදීම නිසා රත්වු ටයර සිසිලනය කිරීමද සිදු කර තිබෙනවා. විශේෂයෙන් සඳහන් කළ යුතු දෙය වන්නෙ මේ සියළු ක්‍රියාකාරකම් සාමාන්‍ය දේවල් බවයි.

මේ යානය ඕස්ට්‍රේලියාවේ සිට ඩුබායි දක්වා ගමන් කරන අතරේ ඉන්ධන ලබා ගැනීම සඳහා තමයි මෙහි පැමිණ තිබෙන්නෙ. ඒ වගේම මේ ගොඩ බෑම සිදුවී තිබෙන්නෙ සිවිල් ගුවන් සේවා අධිකාරිය ඇතුළු මේ සම්බන්ධයෙන් කටයුතු කරන සහ සේවා සපයන ආයතන වල පූර්ණ අධීක්ෂණය යටතේ. .ඒ වගේ මේ ගොඩ බෑම සඳහා ශ්‍රී ලංකා සිවිල් ගුවන් සේවා අධිකාරියේ අනුමැතිය ලක් රජය වෙනුවෙන් කලින්ම ලබා දී තිබුණා.

මේ ගොඩ බෑම මගින් ඒ විශාල ගුවන් යානය අපේ ගුවන් තොටුපළට ද ආරක්ෂාකාරීව ගොඩ බෑම සිදු කළ හැකි බව තහවුරු වූ අතර ශ්‍රී ලංකාවේ අනාගත ගුවන් සේවා කර්මාන්තයේ සංවර්ධනයට එය මහත් පිටිවහලක් වනු ඇති බව නිසැකයි. 

Comments

  1. ඉස්සෙල්ල ලිපියෙ හැටියට මේක ගොඩබාන්න කටුනායක runway shoulders තව මීටර් 7.5 බැගින් පලල් කල යුතු බව කියනව. නැත්නම් එන්ජිමට රොඩු ඇදිල එන නිසා.

    එතකොට දැන් ඒ පලල් කිරීම කරලද තියෙන්නෙ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ඇත්තටම එසේ කිරීමක් සිදු කළේ නැහැ. ඒ අවශ්‍යතාව එන්නෙ උපරිම තත්ව පවත්වා ගැනීමට. නමුත් අවම තත්ව යටතේ එසේ කළ හැකියි. ඒ කියන්නෙ උදාහරණයක් විදියට වාහනයක ඉන්ධන ක්ෂමතාවය ලීටරයට කි.මී. 50 යි කිව්වට ප්‍රායෝගික ඒක ඊට අඩුයි. කොහොම වුණත් මේ ගොඩ බෑමේ ඉතා සුළු හෝ අවදානමක් නැතිව නොවේ. ඒ වගේම යානා වලත් සුළු සුළු වෙනස්කම් දැකිය හැකියි

      Delete
  2. පිරිමැසුම් පන්තියේ ආසන 800 කියන එක හරිද ?

    කියවන්ඩ වටින දේවල් ගොඩක් තියනවා මේ බ්ලොග් එකේ.. නිවාඩුව එන්නම්..

    ජය !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. පිරිමැසුම් පන්තිය පමණක් දැම්මොත් තමයි ඒ වගේ ගණණක් එන්නෙ

      Delete
  3. කියවන්න කැමති දේවල් ගොඩක් හොයාගත්තා. ස්තූතියි.

    දිගු ගමනක් යන්නට ජය!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ස්තුතියි. මම ඔබේ ලිපිත් කියවනවා.

      Delete
  4. සාමාන්‍ය තත්ත්ව යටතේ ටයර් සිසිල් කිරිම වගේ දේවල් කරන්නෙ නැතිව ඇතිනේ.
    එතකොට මේ වගේ ගොඩබෑමකදි අමතර වැඩ කොටසක් කරන්න වෙනවනෙ.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ප්‍රසන්න, සාමාන්‍ය දෙයක් කියලා මම කිව්වෙ ටයර් රත් වුව හොත් සිසිල් කිරීම. ඒක මේ යානයට පමණක් විශේෂ දෙයක් නොවේ. ඒක එතරම් තදබල අමතර දෙයක් නෙමේ. මේ සඳහා පෙර සුදානමක් තිබෙනවා. ස්තුතියි ආවාට.

      Delete
  5. ස්තූතියි සහෝ මේ ගැන දැම්මට...

    ReplyDelete
  6. //මේ කරුණු සියල්ල සැළකීමේදී දැනට තිබෙන තත්ව යටතේ දී, ලෝකයේ භාවිතා කරන විශාලම මගී ගුවන් යානය වන A380 වර්ගයේ යානාවක් කටුනායක ජාත්‍යන්තර ගුවන් තොටුපළට ගොඩබැස්සවීම කළ නොහැකි බව පැහැදිලි වෙනවා නේද?//

    A380 එකක් ගොඩබෑමෙන් පෙනී යන්නේ අපේ ගුවන් තොටුපලත් විශාල ගුවන් යානා ගොඩ බෑම සඳහා සුදුසුයි කිය එකද?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ඔව් ඇත්තටම දැන් පුළුවන් ඒ දේ කරන්න. මෙහි කරුණු කීපයක් තියෙනවා. එකක් ඒ ලිපිය මා ලියුවේ වසර කීපයකට පෙර. එවකට තිබු දත්ත අනුව. ඒ වගේම මේ ගොඩ බෑම සිදු කරන විට යම් යම් මුල් පියවරයන් අරන් තිබුණා යානයේ ක්‍රියාකාරීත්වය සම්බන්ධව. කෙසේ වෙතත් මේ ගොඩ බෑම තහවුරු කරනවා අපේ ගුවන් තොටුපළේ මේ විශාල යානය බැස්සවිය හැක කියා.

      Delete
  7. වෙලාවට හොඳවයින් ප්ලේන් එකක් ආවේ. නැත්තං මේ බ්ලොග් එකේ ඇඩ්මින් නින්දෙන් අවදිවෙන්නෙම නෑ......

    එතකොට අර විඩියෝ කලේ උඔමද.... ඒකනම් වටිනවා.

    විහිලුවට අහනවා නෙමේ මොකෝ ඒ ප්ලෙන් එකේ පොත්ත පුස්කාලා වගේ තියෙන්නෙ.... එකෙන් ගුවන් ගමනට බාධාවක් නැද්ද..... මං අහලා තියෙනවා ඇමරිකන් කාර‍යෝ ප්ලෙන් වල මීකීලා ඇඳලා හැඩ කරන්න ගියත් ඒ තීන්ත නිසා වැඩි බරක් ඔසවගෙන යන්ඩ වෙන හින්දා ඒ අදහස අත් ඇරියා කියලා........

    ReplyDelete
    Replies
    1. කොහෙද ඉතින් උඹලගෙ විගඩං සයිට් බල බලා ඉන්නවා ඇර මේකට ලියන්න වෙලාවක් නෑනෙ.
      වීඩියෝ කලේ මම කිව්වහම උඹගෙ අර කැලෑ පත්තරේ ෆොටෝ එක වදිනවානෙ.
      ඒක ඇත්ත. තීන්ත විශාල ප්‍රමාණයක් යනවා කියන්නෙ බර වැඩි වෙනවා තමයි. හැබැයි ඔය උඹ කියන කථාව ටිකක් හොයලා බලන්න ඕනා. හරියටම දන්නෙ නෑ

      Delete
  8. ඔන්න මාත් අවා බලල යන්න . හරි අගේ ඇති ලිපියක් . ජය පතනවා !

    ReplyDelete
  9. කියෙව්වා. විස්තර වලට ස්තුතියි !

    ReplyDelete
  10. මුලින්ම ලොකුවට පත්තර වල ලෝකේ ලොකුම බස් එක ලංකාවට ගොඩ බැවා කිව්වහම, උද පනින්න මේක ලොකු සීන් එකක්ද කියල හිතුන. රජතුමාගේ පින්වත්කමට මේ වගේ අවස්ථාවක් පහල වුනා කියල දිනමිණ පත්තරේ එහෙම යන්න ඇති කියලත් හිතුන.

    එත් ටිකක් විස්තර බලනකොට තමයි දැනගත්තේ, ඇත්තටම මේක ලොකු සීන් එකක්! රටකට මේ ගුවන් යන්තරේ පලවෙනි පාරට එනවා කියන්නේ ලොකුම ලොකු සීන් එකක්. මේ මම අහපු කතාවක්.

    ඇමෙරිකාවේ මුලින්ම මේ ගුවන් යන්තරේ ගොඩ බාන්න ලැහැස්තිවෙලා තියෙන්නේ නිව්යෝර්ක් නගරේ ජෝන් F කෙනඩි ගුවන් තොටුපොළට. එත් ඒක දැනගත්තහම රටේ තියන අනෙක් ප්‍රධානම ගුවන්තොටුපොළ උන ලොස් ඇන්ජලීස් ගුවන් තොටුපොළටත් ඕනේ උනා මුලින්ම මේක එහෙට ගෙන්න ගන්න. අන්තිමේ රණ්ඩුවෙලා, කතා කරලා, සමාදාන වෙලා, එය බස් සමාගම එකම වෙලාවට මේ ජාතියේ ගුවන් යන්තර දෙකක් එකම වෙලාවට ගුවන් තොටුපොළවල් දෙකටම ගොඩ බැස්සුවා.

    ReplyDelete
  11. Guwan yanayaka indana karayakshama thawaya gana dan ganna loku asawak thiynawa,,, e wagema guwan thotupalakata guwan yanayak goda bessa weemedi yam akarayaka geweemak sidukala yuthuda? nathinam guwan thoyupalakata adayam lebenne kohomda guwan yana godabessaveemedi,,?

    ReplyDelete

Post a Comment

මොනවා හරි ලියලා ගියොත් හැදෙන්න පුළුවන්....

Popular posts from this blog

ගුවන් තොටුපළේ යන්නෙ මෙහෙමයි

අදට වසරයි කියන‍ පෝස්ට් එකට සංජු දාලා තිබ්බ කමෙන්ට් එකට ප්‍රතිචාරයක් විධියට මේ පෝස්ට් එක දාන්න හිතං හිටියත් දවසෙන් දවස ඒක කල් ගියා. අද ටිකක් වෙලාව අරන් කොහොම හරි මේක ලියන්න ඕනා. දැන් අපි හිතමු යම් පුද්ගලයෙක් විදේශ ගත වෙනවා කියලා. මුලින්ම මේ පුද්ගලයා කරන්න ඕනෙ ගුවන් ප්‍රවේශ පතක් ලබා ගැනීම සහ අදාළ රටට වීසා ලබා ගැනීම.  මේ ගුවන් ටිකට් පත් ලබා ගැනීම පිලිබඳව මම කලින් දාපු ගුවන් ටිකට්පතක් ලබා ගැනීමේ දී ඔබ දැන ගත යුතු කරුණු කියන පෝස්ට් එක බලන්න. ඒ වගේම යාමට නියමිත රටට වීසා ලබා ගැනීමත් සිදු කළ යුතුයි. මේ සඳහා සුදුසුම දේ ගුවන් ටිකටිපත් ලබා ගන්නා ස්ථානයෙන්ම ඒ විස්තර ලබා ගන්න එක. දැන් අපි හිතමු ගුවන් ටිකට් පත ලබා ගැනීමත් වීසා ලබා ගැනීමත් සිදු කර ුවසානයි කියලා. ඉන් පසුව තිබෙන්නේ ගුවන් ගමන පිටත් වීමට ගුවන් තොටුපළට යාමටයි. මෙහිදී ගුවන් ටිකට් පතේ සඳහන් වන පිටත් වන වේලාවට අවම වශයෙන් පැය 3ට වත් කලින් ගුවන් තොටුපළේ පිටත් වීමේ පර්යන්තයට පැමිණ සිටිය යුතුයි. ගුවන් තොටුපලට ඇතුල් වන විට පළමුවෙන්ම හමු වන්නේ පිටත්වීමේ පර්යන්තයයි. ගුවන් ගත වීමේදී ගෙන යන භාණ්ඩ ද සමග මේ පර්යන්තයට ඇතුළු විය යුතු අතර තමා සමග පැමිණි

සේපාල ඒකනායක - Sepala Ekanayake

ඔබ සමහර විට අහලා ඇති සේපාල ඒකනායක ගැන. හරියටම අදට අවුරුදු 28 ට පෙර එනම් 1982 ජූනි මාසේ 30 වෙනිදා සිවිල් ගුවන් යානයක් ගුවනේ දී පැහැර ගැනීම නිසා ඔහු ප්‍රසිද්ධ වුණා. මේ සිද්ධිය ලාංකීය ගුවන් ඉතිහාසයේ සිදු වුණේ පළමු වතාවට. ඒ වගේම අද වන තුරු ශ්‍රී ලාංකිකයෙක් අතින් එවන් දෙයක් සිදු වී නැහැ. අද දිනය මේ සම්බන්ධයෙන් විශේෂත්වයක් තිබෙන නිසා මා කැමතියි මේ ගැන ලියන්න. සේපාල ඒකනායක ඉපදුණේ 1949 ජූනි මාසේ 03 වෙනි දා දිනයක මාතර දිස්ත්‍රික්කයේ කරතොට කියන ගමේ. පාසැල් ගියේ හම්බන්තොට යෝධ කණ්ඩිය විද්‍යාලයට.  අවුරුදු 15 දි විතර නිවසින් වෙන් වන ඔහු කොළඹ ට පැමිණෙනවා. ඉන්පසු 1972 ඔහු ජර්මනියට පැමිණෙනවා. එහිදී ඔහුට ඇනා ඇල්ද්‍රොවන්දි නැමති ඉතාලි සුරූපිණිය හමු වෙනවා. පසුව ඔවුන් දෙදෙනා විවාහ වී ඉතාලියේ මොඩෙනා පෙදෙසේ පදිංචි වෙනවා. ඒ 1980 දී. එහිදී ඉපදෙන පුතාට ඔවුන් “ෆ්‍රී ඒකනායක“ නමින් නම් තබනවා. මෙහිදී සේපාලගේ වීසා එක නැති වෙන අතර ඉතාලියේ දී වීසා ඉල්ලු විට ශ්‍රී ලංකාවට පැමිණ වීසා ලබා ගන්නා ලෙස ඔවුන් පවසනවා. ඒ අනුව ඔහු ලංකාවට පැමිණ වීසා අයදුම් කරනු ලැබූ මුත් වසර හයක් ඒ සදහා බලා සිටින ලෙස ඔහුට දැනුම් දෙනවා. ඔහු ක

අදට වසරයි

මේ ලියන්න යන්නෙ නම් ගුවන් සේවාව ගැන නොවේ. අදට වසරකට පෙර තමයි ‘ අපේ අහස ‘ ට පළවෙනි පෝස්ට් එක දැම්මෙ. මේ වන විට ගුවන් සේවා සම්බන්ධ විවිධ මාතෘකා ඔස්සේ සටහන් 37 ක් පසුගිය වසර පුරාවටම එක් කීරීමට හැකියාව ලැබී තියෙනවා. ඒ සේරටම කමෙන්ට්ස් 173 ක් ලැබිලා තියෙනවා. හැබැයි මේ ගාණ ඇතුලේ තියෙනවා මම උත්තර දීපුවත්. “බ්ලොගර් ස්ටැට්“ වලින් කියන්නෙ නම් 3156 ක් මේ බ්ලොග් එකට ඇවිල්ලා තියෙනවා කියලා. මම පවත්වාගෙන ගිය කවුන්ටර්ස් වල හැටියට ආසන්න වශයෙන් 4000 ක විතර සංඛ්‍යාවක් ඇවිත් තියෙනවා. වැඩිම ගණනක් ඇවිත් කියෙන්නෙ තියෙන්නෙ ලංකාවේ පළමු ගුවන් ප්‍රදර්ශනය කියන පෝස්ට් එක බලන්න. මේ කාල සීමාව තුළ ලැබු ණ සියළු ප්‍රතිචාර මා ධෛර්යයට පත් කරවන ඒවා වීම ඉතාම සතුටට කාරණයක්. ඒ වගේම නිරන්තර සාමාජිකත්වයක් මේ සඳහා සිටින බව 30 ක් විතර වන සම්බන්ධකයින් ( Join with this site) ගණනිනුත් 11  ක් වන Followers   ලා ගණනිනුත් පැහැදිලි වෙනවා. ඒ වගේම දුරකථන මාර්ගයෙනුත් මට ලැබී තිබෙන ප්‍රතිචාර අනුව පෙනෙන්නෙ ‘අපේ අහස‘ ට  තවත් සාමාජිකයින් ඉන්නවා කියන එකයි. මම මේ ක්ෂේත්‍රයට එන විට දැනගෙන හිටියෙ අහසේ ගුවන් යානා යන බව විතරයි. කටුනායක ගුවන් තොටුප