Skip to main content

ලංකාවේ ප්‍රථම ගුවන් ප්‍රදර්ශණය First Air Show in Ceylon (Sri Lanka)

ඔය කට්ටිය අහලා ඇති ලෝකයේ විවිධ රටවල ගුවන් ප්‍රදර්ශණ (Air Shows) පවත්වනවා. මම කියන්නේ ගුවන් සංදර්ශණ නෙමෙයි. ගුවන් යානා ක්ෂේත්‍රයේ නව නිෂ්පාදන ආදිය පාරිභෝගිකයින්ට හඳුන්වාදීම තමයි මේවායේ අරමුණ වන්නේ. මේ ළඟඳි චීනයේත් මේ වගේ ප්‍රදර්ශණයක් තිබුණා. නමුත් ලංකාවේ අපිට නම් මේක එච්චර පළපුරුදු දෙයක් නොවේ. මොකද කොච්චර ප්‍රදර්ශණ තිබුණත් ගුවන් ප්‍රදර්ශණ වගේ දේවල් තියන්නෙ නැහැනෙ.

නමුත් 1911 වගේ ඈත අතීතයේ දී ලංකවේ ගුවන් ප්‍රදර්ශණයක් තිබුණා කියලා තොරතුරු හමු වෙනවා. ඇත්තටම මේක මහා විශාල දෙයක් නොවේ අද කාලේ හැටියට. නමුත් 1903 පළමු ගුවන් ගමන ගියායින් අවුරුදු 7 ට පසුව ලංකාව වගේ රටක මේ වගේ ප්‍රදර්ශනයක් පැවැත්වීම ඉතාම විශේෂිතයි.

ලංකාවට පළමු ගුවන් යානය ගෙනාවේ 1911 සැප්තැම්බර් මස 12 වන දින “රැබෙන් ෆැල්ස්“ (Rabenfels) කියන නැවෙන්. මේ යානය දෙදෙනෙකුට ගමන් කළ හැකි “බ්ලැරියට්“ මොනෝප්ලෙන් (Bleriot Monoplane) වර්ගයේ යානයක් තමයි ගෙනත් තියෙන්නෙ. මේ යානය ගෙනවිත් තිබෙන්නේ කොලින් බ්‍රවුන් (Collin Browne) කියන යුරෝපීය ජාතිකයෙක්. ඒ වගේම ඒ යානය මුලින්ම ගෙනවිත් තියෙන්නේ රු. 7490/- ට. වඩාත් සිත්ගන්නා සුළුදෙය වන්නේ මේ යානය මිළ දී අරන් තියෙන්නේ යම් ආයතනයකින් ලබා ගත් ණය මුදලකින්.
                                   (Ceylon Independence පුවත්පත වාර්තා කර තිබූ අන්දම)

මේ යානය අශ්ව බල 50 කින් යුතු එන්ජිමක් සහිත වූ අතර එන්ජිම සිලින්ඩර් 7 න් යුක්ත වී ඇත. යානයේ පළල අඩි 28 ක් පමණ ද දිග අඩි 32 ක් පමණ ද වී ඇති අතර එක් තටුවක දිග අඩි 13 ක් පමණ විය. යානයේ වේගය පැයට සැලතපුම් 100 ක් පමණ වී ඇත. 

                                          (මේ තියෙන්නේ බ්ලැරියට් වර්ගයේ යානයක්)

සැප්තැම්බර් මාසයේ ගෙන ආ මේ යානය නොවැම්බර් මස ජනාතා ප්‍රර්ශණයට තබා ඇති අතර එය පැවැත්වෙන බවට පුවත්පත් දැන්වීම් පවා පළ කර තිබේ. මෙහි තවත් රසවත් දෙයක් වනුයේ මේ ප්‍රදර්ශණය නැරඹිම සඳහා එක් අයෙකුගෙන් රු. 10/- ක් අයකරනු ලබන බව ඒ දැන්වීම් වල පළ කර තිබේ. ඒ මුදල ඒ කාලයේ හැටියට ඉතා විශාල මුදලක්. කෙසේ වෙතත් මේ ප්‍රදර්ශනය පැවැත් දින 6 ක පමණ කාලයේ දී දෙවන දිනයේ මෙම ගාස්කුව රු. 3/- දක්වා පහළ දමා තිබේ. 

                                  (Ceylon Independence පුවත්පතේ පළ කර තිබූ දැන්වීම)


ප්‍රදර්ශනය පවත්වා ඇත්තේ “රැකට් කෝට්“ (Racquet Court)නම් ස්ථානයක වන අතර එහි සකස් කරන ලද ටෙන්ට් (Tent) එකක් තුළ කුඩා වේදිකාවක් මත යානය ප්‍රදර්ශනය සඳහා තබා තිබේ. ඒ වේදිකාවේ සිව් කොණෙහිම මල් පැල තබා අලංකාර කර තිබේ. ප්‍රදර්ශණය කළ කාල සීමාව තුළදී යානය පියාසර කර පෙන්වා නැති අතර එන්ජිම පණ ගන්වා පමණක් පෙන්වා ඇත. එන්ජිම පණ ගැන්වූ පසු යානය ඉදිරියට යාම වැළැක්වීම සඳහා හැඩි දැඩි පුද්ගලයින් කීප දෙනෙක් යානය අල්වා ගෙන සිට ඇත.

කෙසේ වෙතත් යානය නරඹීම සඳහා සිතූ තරම් ජනකායක් නොපැමිණි අතර විශේෂයෙන් යුරෝපීය ජාතිකයින්ගේ නොපැමිණීම කැපී පෙණින. මේ සම්බන්ධයෙන් කණගාටුවට පත් බ්රීවුන් මහතා ඒ සම්බන්ධයෙන් 1911 නොවැම්බර් 13 වන දින Ceylon Observer පුවත් පතට ලිපියක් ලියමින් දැන්වත් එය නැරඹිම සඳහා පැමිණෙන ලෙස ඉල්ලා තිබේ. 

මේ ප්‍රදර්ශණය ලංකාවේ පළමු ගුවන් ප්‍රදර්ශණය ලෙස වාර්තා වූ අතර බ්‍රවුන් මහතා මුලින්ම ගුවන් යානයක් ලංකාවට ගෙන පුද්ගලයා ලෙස වාර්තා පොතට එක්විය. නමුත් ඔහුට යානය ඉහළ නංවා යළි ගොඩබා සම්පුර්ණ ගුවන් ගමනක් සිදු කිරීමට හැකියාව ලැබී නොමැත.

Comments

  1. හිහ්......හිහ්.......ඒ උන්නෑහෙට ඕන වෙලා තිබිලා තියෙන්නේ ගුවනින් යන්න නෙවෙයි ඒක පෙන්නලා ගානක් හොයා ගන්න වගේ වැඩක් මයේ හිතේ.....ඒක නෙවෙයි ඇයි දැන් එයාට සම්පුර්ණ ගුවන් ගමනක් යන්න බැරි වෙලා තියෙන්නේ? මහත්මයා මෙම බ්ලොග් අඩවිය බ්ලොග් කරන තරගාවලීයට ඇතුලත් කරන්න. හොඳම අධ්යාෙපනික බ්ලොග් අඩවිය යටතේ ඔබට තරග කල හැකියි. මෙම බ්ලොග් අඩවිය මගින් අපිට සෑහෙන දැණුමක් ලැබෙනවා.
    මෙන්න විස්තර
    http://www.sahithya.lk/sinhala-blogging-competition/

    ReplyDelete
  2. @ගීත්
    ස්තුතියි ප්‍රතිචාරයට. මම අයඳුම්පත යොමු කරා.
    සම්පුර්ණ ගුවන් ගමනක් යන්න බැරිවෙන්න ඇත්තෙ එයාට පැදවීමේ හැකියාව නැති නිසා වෙන්න ඇති.
    ගීත් ඔයාට මම මේල් එකක් දාලා ඇති.

    ReplyDelete
  3. කියෙව්වා. විස්තර වලට ස්තුතියි !

    ReplyDelete

Post a Comment

මොනවා හරි ලියලා ගියොත් හැදෙන්න පුළුවන්....

Popular posts from this blog

ගුවන් තොටුපළේ යන්නෙ මෙහෙමයි

අදට වසරයි කියන‍ පෝස්ට් එකට සංජු දාලා තිබ්බ කමෙන්ට් එකට ප්‍රතිචාරයක් විධියට මේ පෝස්ට් එක දාන්න හිතං හිටියත් දවසෙන් දවස ඒක කල් ගියා. අද ටිකක් වෙලාව අරන් කොහොම හරි මේක ලියන්න ඕනා. දැන් අපි හිතමු යම් පුද්ගලයෙක් විදේශ ගත වෙනවා කියලා. මුලින්ම මේ පුද්ගලයා කරන්න ඕනෙ ගුවන් ප්‍රවේශ පතක් ලබා ගැනීම සහ අදාළ රටට වීසා ලබා ගැනීම.  මේ ගුවන් ටිකට් පත් ලබා ගැනීම පිලිබඳව මම කලින් දාපු ගුවන් ටිකට්පතක් ලබා ගැනීමේ දී ඔබ දැන ගත යුතු කරුණු කියන පෝස්ට් එක බලන්න. ඒ වගේම යාමට නියමිත රටට වීසා ලබා ගැනීමත් සිදු කළ යුතුයි. මේ සඳහා සුදුසුම දේ ගුවන් ටිකටිපත් ලබා ගන්නා ස්ථානයෙන්ම ඒ විස්තර ලබා ගන්න එක. දැන් අපි හිතමු ගුවන් ටිකට් පත ලබා ගැනීමත් වීසා ලබා ගැනීමත් සිදු කර ුවසානයි කියලා. ඉන් පසුව තිබෙන්නේ ගුවන් ගමන පිටත් වීමට ගුවන් තොටුපළට යාමටයි. මෙහිදී ගුවන් ටිකට් පතේ සඳහන් වන පිටත් වන වේලාවට අවම වශයෙන් පැය 3ට වත් කලින් ගුවන් තොටුපළේ පිටත් වීමේ පර්යන්තයට පැමිණ සිටිය යුතුයි. ගුවන් තොටුපලට ඇතුල් වන විට පළමුවෙන්ම හමු වන්නේ පිටත්වීමේ පර්යන්තයයි. ගුවන් ගත වීමේදී ගෙන යන භාණ්ඩ ද සමග මේ පර්යන්තයට ඇතුළු විය යුතු අතර තමා සමග පැමිණි

සේපාල ඒකනායක - Sepala Ekanayake

ඔබ සමහර විට අහලා ඇති සේපාල ඒකනායක ගැන. හරියටම අදට අවුරුදු 28 ට පෙර එනම් 1982 ජූනි මාසේ 30 වෙනිදා සිවිල් ගුවන් යානයක් ගුවනේ දී පැහැර ගැනීම නිසා ඔහු ප්‍රසිද්ධ වුණා. මේ සිද්ධිය ලාංකීය ගුවන් ඉතිහාසයේ සිදු වුණේ පළමු වතාවට. ඒ වගේම අද වන තුරු ශ්‍රී ලාංකිකයෙක් අතින් එවන් දෙයක් සිදු වී නැහැ. අද දිනය මේ සම්බන්ධයෙන් විශේෂත්වයක් තිබෙන නිසා මා කැමතියි මේ ගැන ලියන්න. සේපාල ඒකනායක ඉපදුණේ 1949 ජූනි මාසේ 03 වෙනි දා දිනයක මාතර දිස්ත්‍රික්කයේ කරතොට කියන ගමේ. පාසැල් ගියේ හම්බන්තොට යෝධ කණ්ඩිය විද්‍යාලයට.  අවුරුදු 15 දි විතර නිවසින් වෙන් වන ඔහු කොළඹ ට පැමිණෙනවා. ඉන්පසු 1972 ඔහු ජර්මනියට පැමිණෙනවා. එහිදී ඔහුට ඇනා ඇල්ද්‍රොවන්දි නැමති ඉතාලි සුරූපිණිය හමු වෙනවා. පසුව ඔවුන් දෙදෙනා විවාහ වී ඉතාලියේ මොඩෙනා පෙදෙසේ පදිංචි වෙනවා. ඒ 1980 දී. එහිදී ඉපදෙන පුතාට ඔවුන් “ෆ්‍රී ඒකනායක“ නමින් නම් තබනවා. මෙහිදී සේපාලගේ වීසා එක නැති වෙන අතර ඉතාලියේ දී වීසා ඉල්ලු විට ශ්‍රී ලංකාවට පැමිණ වීසා ලබා ගන්නා ලෙස ඔවුන් පවසනවා. ඒ අනුව ඔහු ලංකාවට පැමිණ වීසා අයදුම් කරනු ලැබූ මුත් වසර හයක් ඒ සදහා බලා සිටින ලෙස ඔහුට දැනුම් දෙනවා. ඔහු ක

අදට වසරයි

මේ ලියන්න යන්නෙ නම් ගුවන් සේවාව ගැන නොවේ. අදට වසරකට පෙර තමයි ‘ අපේ අහස ‘ ට පළවෙනි පෝස්ට් එක දැම්මෙ. මේ වන විට ගුවන් සේවා සම්බන්ධ විවිධ මාතෘකා ඔස්සේ සටහන් 37 ක් පසුගිය වසර පුරාවටම එක් කීරීමට හැකියාව ලැබී තියෙනවා. ඒ සේරටම කමෙන්ට්ස් 173 ක් ලැබිලා තියෙනවා. හැබැයි මේ ගාණ ඇතුලේ තියෙනවා මම උත්තර දීපුවත්. “බ්ලොගර් ස්ටැට්“ වලින් කියන්නෙ නම් 3156 ක් මේ බ්ලොග් එකට ඇවිල්ලා තියෙනවා කියලා. මම පවත්වාගෙන ගිය කවුන්ටර්ස් වල හැටියට ආසන්න වශයෙන් 4000 ක විතර සංඛ්‍යාවක් ඇවිත් තියෙනවා. වැඩිම ගණනක් ඇවිත් කියෙන්නෙ තියෙන්නෙ ලංකාවේ පළමු ගුවන් ප්‍රදර්ශනය කියන පෝස්ට් එක බලන්න. මේ කාල සීමාව තුළ ලැබු ණ සියළු ප්‍රතිචාර මා ධෛර්යයට පත් කරවන ඒවා වීම ඉතාම සතුටට කාරණයක්. ඒ වගේම නිරන්තර සාමාජිකත්වයක් මේ සඳහා සිටින බව 30 ක් විතර වන සම්බන්ධකයින් ( Join with this site) ගණනිනුත් 11  ක් වන Followers   ලා ගණනිනුත් පැහැදිලි වෙනවා. ඒ වගේම දුරකථන මාර්ගයෙනුත් මට ලැබී තිබෙන ප්‍රතිචාර අනුව පෙනෙන්නෙ ‘අපේ අහස‘ ට  තවත් සාමාජිකයින් ඉන්නවා කියන එකයි. මම මේ ක්ෂේත්‍රයට එන විට දැනගෙන හිටියෙ අහසේ ගුවන් යානා යන බව විතරයි. කටුනායක ගුවන් තොටුප