Skip to main content

බැලූන් යැවීම - Ballooning



ඔය කට්ටිය දැකලා ඇතිනෙ සමහර විට ලංකාවෙ පළාත්වල විශාල පාට පාට බැලූන් යනවා. ඒවායේ මිනිස්සුත් නැගලා යනවා. අද මම කියන්න යන්නෙ මෙන්න මේ බැලූන් මෙහෙයුම් ගැන.

මේවා හඳුන්වන්නේ “උණු වායු බැලූන්“ (Hot Air Balloons) ලෙස. හේතුව තමයි මේවා ඉහළට යන්න උපයෝගී කර ගන්නේ උණුසුම් වූ වාතය. ඔය කට්ටියට මතක ඇතිනේ අර පොඩි පංති වල විද්‍යාව පාඩමේ ඉගැන්නුවේ රත්වූ වාතය ඉහළ නගිනවා කියලා. මෙන්න මේ සංසිද්ධිය තමයි මෙතනදී උපයෝගී කර ගන්නේ. ඒ කියන්නේ විශාල බැලූන් එකකට අධිවේගී ගිනි ධාරාවක් මගින් රත්වූ සුළං ඇතුල් කරනවා. එම වාතය බර අඩු නිසා බැලූනයත් සමග ඉහළ නගිනවා.

අපි දැන් බලමු බැලූන් එකක් මෙහෙය වන්නේ කොහොමද කියලා.

ඔය පින්තූරෙ තියෙන්නෙ බැලුන් එකක් ඉහළට නැගපු අවස්ථාවක්. මේකෙදි අපිට හඳුනා ගන්න පුළුවන් ප්‍රධාන වශයෙන් කොටස් තුනක්. එකක් බැලූන් එක. අනික මගීන් සඳහා වන පැස (Basket). අනෙක පැස හා බැලූනය අතර තිබෙන ගෑස් දාහකය (Gas Burner)

බැලූනයක් ඉහළ නැංවීමට සූදානම් කිරීමේ දී පළමුව බැලූනය යමකට ගැට ගසනවා. මෙය බොහෝ විට වාහනයකි. ඉන්පසුව විශාල පංකාවක් මගින් සුළං යම් ප්‍රමාණයක් බැලූනයට ඇතුළත් කර යම් පමණයකට බැලූනය පිමිබීමකට ලක් කරනවා. ඉන්පසුව එල්. පී. ගෑස් දාහකය මගින් රත්වූ වාතය බැලූනය තුලට ඇතුල් කරනවා. එවිට ක්‍රමයෙන් බැලුනය කෙළින් වීමට පටන් ගන්නවා. සුදුසු පරිදි බැලූනය වාතය පිරුණ පසුව මගීන් පැස තුළට නංවා අර මම කළින් සඳහන් කළ ලණුව නිදහස් කර බැලූනය ඉහළට ගමන් කිරීමට ඉඩ හරිනවා.     දැන් බැලූනය ක්‍රමයෙන් ඉහළට ගමන් කරන අතර අඩි 2000 ක්පමණ ඉහළ ගිය පසු සුළං හමන දිශාවට ගමන් කරනු ලබනවා.


අධික සුළඟක් පවතින විටත් සුළං නොමැති විටත් බැලූන් යැවීම කළ නොහැකි වෙනවා. සාමාන්‍යයෙන් නොට් 2—3 අතර සුළං වේගයක් බැලූන් යැවීම සඳහා සුදුසුයි. බැලූනයක ගමන් කරන දිශාව අපට අවශ්‍ය පරිදි වෙනස් කළ නොහැකියි. සුළඟ හමන දිශාවට එය ගමන් කරනු ලබනවා. නොට් 3 ක පමණ වේගයකදී බැලූනයක් උපරිමව කි.මී. 10 ක් පමණ ගමන් කරනු ලබනවා. ගොඩබෑමට අවශ්‍ය වූ විට එයට රත් වූ වාතය ලබා දීම අඩු කිරීම හෝ නතර කිරීම සිදු කරනවා. ඒ වගේම බැලූනයේ තිබෙන කවුළුවක් විවෘත කිරීම මගින් එහි තිබෙන රත් වූ වාතය ඉවත් කිරීමත් සිදු කරනවා. මේ ආකාරයට ක්‍රම ක්‍රමයෙන් බැලූනය පහතට ගෙන ඒම සිදු කරනවා.


බැලූනයේ ගමන් කරන නියමුවාට අනිවාර්යයෙන් පැදවීම සඳහා බලපත්‍රයක් ලබා ගත යුතු වෙනවා. දැනට ශ්‍රී ලංකාවේ එක් පුද්ගලයෙකු සඳහා මේ බලපත්‍රය නිකුත් කර තිබෙනවා. ඊට අමතරව විදේශීය බලපත් දරන්නන්ගේ බලපත්‍ර අපේ රටේ මෙහෙයුම් සඳහා බලාත්මක කිරීමත් කරනවා.

බැලූනයේ ගමන් ගන්නා නියමුවාත් ගුවන් මෙහෙයුම් පාලක මැදිරියත් අතර ගුවන් විදුලි පණිවිඩ සම්බන්ධතා පවත්වා ගත යුතු වෙනවා. යම් හෙයකින් සම්බන්ධතා බිඳ වැටුනොත් පහළ සිටි අය වාහනයක් මගින් බැලූනය පසු පස ගමන් කරමින් දුරකථනය මගින් බැලූනයත් මෙහෙයුම් මැදිරියත් අතර සම්බන්ධතාවය පවත්වා ගත යුතුයි.

දැනට ලංකාවේ බොහෝ ප්‍රෙද්ශ වල බැලූන් මෙහෙයුම් සිදු කළ හැකි අතර ඉදිරි සති කීපය තුළ මෙය තව දුරටත් ලිහිල් වීම සිදු වේවි.


වැදගත්ම කරුණ තමයි බැලුන් මෙහෙයුම් සිදු කරන දවසේ කාල සීමාව. ලංකාවේදී නම් උදෑසන 5ත් 6ත් අතර සිට පැය දෙකක් පමණ කාලයක් මේ සදහා සුදුසුයි. ඒ වගේම සමහර ප්‍රදේශ වල සවස් කාලයෙත් සිදු කළ හැකියි. අනික් වේලාවන්ට කළ නොහැක්කේ අවට වාතයෙත් උණුසුම ඉහළ යන නිසා මෙහෙයුම් අපහසු වන නිසා.

බැලුන් මෙහෙයුම් සිදු කරන්නේ විනෝදාත්මක කටයුතු සදහායි.

Comments

  1. හුලං ඇරලා බැළුම බාද්දි අර පැස පොළවත් එක්ක දැඩිව ගැටිලා අනතුරු එහෙම සිදුවෙන අවස්ථාත් ඇති නේද?

    ReplyDelete
  2. ඔව් සමහරවිට වෙන්න පුළුවන්. ඒත් මෙය මෙහෙයවන අය හොඳ පළපුරුදු අය. ඒ අය දන්නවා අවම ගැටීමකින් බිමට පහත් කරන්න. අනෙක එකපාරටම හුළං අරින්නෙ නැහැනෙ. ක්‍රමක්‍රමයෙන් තමයි ඒ දේ කරන්නෙ.

    ReplyDelete
  3. මාරයි. ඇත්තටම වටිනවා.

    ReplyDelete

Post a Comment

මොනවා හරි ලියලා ගියොත් හැදෙන්න පුළුවන්....

Popular posts from this blog

ගුවන් තොටුපළේ යන්නෙ මෙහෙමයි

අදට වසරයි කියන‍ පෝස්ට් එකට සංජු දාලා තිබ්බ කමෙන්ට් එකට ප්‍රතිචාරයක් විධියට මේ පෝස්ට් එක දාන්න හිතං හිටියත් දවසෙන් දවස ඒක කල් ගියා. අද ටිකක් වෙලාව අරන් කොහොම හරි මේක ලියන්න ඕනා. දැන් අපි හිතමු යම් පුද්ගලයෙක් විදේශ ගත වෙනවා කියලා. මුලින්ම මේ පුද්ගලයා කරන්න ඕනෙ ගුවන් ප්‍රවේශ පතක් ලබා ගැනීම සහ අදාළ රටට වීසා ලබා ගැනීම.  මේ ගුවන් ටිකට් පත් ලබා ගැනීම පිලිබඳව මම කලින් දාපු ගුවන් ටිකට්පතක් ලබා ගැනීමේ දී ඔබ දැන ගත යුතු කරුණු කියන පෝස්ට් එක බලන්න. ඒ වගේම යාමට නියමිත රටට වීසා ලබා ගැනීමත් සිදු කළ යුතුයි. මේ සඳහා සුදුසුම දේ ගුවන් ටිකටිපත් ලබා ගන්නා ස්ථානයෙන්ම ඒ විස්තර ලබා ගන්න එක. දැන් අපි හිතමු ගුවන් ටිකට් පත ලබා ගැනීමත් වීසා ලබා ගැනීමත් සිදු කර ුවසානයි කියලා. ඉන් පසුව තිබෙන්නේ ගුවන් ගමන පිටත් වීමට ගුවන් තොටුපළට යාමටයි. මෙහිදී ගුවන් ටිකට් පතේ සඳහන් වන පිටත් වන වේලාවට අවම වශයෙන් පැය 3ට වත් කලින් ගුවන් තොටුපළේ පිටත් වීමේ පර්යන්තයට පැමිණ සිටිය යුතුයි. ගුවන් තොටුපලට ඇතුල් වන විට පළමුවෙන්ම හමු වන්නේ පිටත්වීමේ පර්යන්තයයි. ගුවන් ගත වීමේදී ගෙන යන භාණ්ඩ ද සමග මේ පර්යන්තයට ඇතුළු විය යුතු අතර තමා සමග පැමිණි

සේපාල ඒකනායක - Sepala Ekanayake

ඔබ සමහර විට අහලා ඇති සේපාල ඒකනායක ගැන. හරියටම අදට අවුරුදු 28 ට පෙර එනම් 1982 ජූනි මාසේ 30 වෙනිදා සිවිල් ගුවන් යානයක් ගුවනේ දී පැහැර ගැනීම නිසා ඔහු ප්‍රසිද්ධ වුණා. මේ සිද්ධිය ලාංකීය ගුවන් ඉතිහාසයේ සිදු වුණේ පළමු වතාවට. ඒ වගේම අද වන තුරු ශ්‍රී ලාංකිකයෙක් අතින් එවන් දෙයක් සිදු වී නැහැ. අද දිනය මේ සම්බන්ධයෙන් විශේෂත්වයක් තිබෙන නිසා මා කැමතියි මේ ගැන ලියන්න. සේපාල ඒකනායක ඉපදුණේ 1949 ජූනි මාසේ 03 වෙනි දා දිනයක මාතර දිස්ත්‍රික්කයේ කරතොට කියන ගමේ. පාසැල් ගියේ හම්බන්තොට යෝධ කණ්ඩිය විද්‍යාලයට.  අවුරුදු 15 දි විතර නිවසින් වෙන් වන ඔහු කොළඹ ට පැමිණෙනවා. ඉන්පසු 1972 ඔහු ජර්මනියට පැමිණෙනවා. එහිදී ඔහුට ඇනා ඇල්ද්‍රොවන්දි නැමති ඉතාලි සුරූපිණිය හමු වෙනවා. පසුව ඔවුන් දෙදෙනා විවාහ වී ඉතාලියේ මොඩෙනා පෙදෙසේ පදිංචි වෙනවා. ඒ 1980 දී. එහිදී ඉපදෙන පුතාට ඔවුන් “ෆ්‍රී ඒකනායක“ නමින් නම් තබනවා. මෙහිදී සේපාලගේ වීසා එක නැති වෙන අතර ඉතාලියේ දී වීසා ඉල්ලු විට ශ්‍රී ලංකාවට පැමිණ වීසා ලබා ගන්නා ලෙස ඔවුන් පවසනවා. ඒ අනුව ඔහු ලංකාවට පැමිණ වීසා අයදුම් කරනු ලැබූ මුත් වසර හයක් ඒ සදහා බලා සිටින ලෙස ඔහුට දැනුම් දෙනවා. ඔහු ක

අදට වසරයි

මේ ලියන්න යන්නෙ නම් ගුවන් සේවාව ගැන නොවේ. අදට වසරකට පෙර තමයි ‘ අපේ අහස ‘ ට පළවෙනි පෝස්ට් එක දැම්මෙ. මේ වන විට ගුවන් සේවා සම්බන්ධ විවිධ මාතෘකා ඔස්සේ සටහන් 37 ක් පසුගිය වසර පුරාවටම එක් කීරීමට හැකියාව ලැබී තියෙනවා. ඒ සේරටම කමෙන්ට්ස් 173 ක් ලැබිලා තියෙනවා. හැබැයි මේ ගාණ ඇතුලේ තියෙනවා මම උත්තර දීපුවත්. “බ්ලොගර් ස්ටැට්“ වලින් කියන්නෙ නම් 3156 ක් මේ බ්ලොග් එකට ඇවිල්ලා තියෙනවා කියලා. මම පවත්වාගෙන ගිය කවුන්ටර්ස් වල හැටියට ආසන්න වශයෙන් 4000 ක විතර සංඛ්‍යාවක් ඇවිත් තියෙනවා. වැඩිම ගණනක් ඇවිත් කියෙන්නෙ තියෙන්නෙ ලංකාවේ පළමු ගුවන් ප්‍රදර්ශනය කියන පෝස්ට් එක බලන්න. මේ කාල සීමාව තුළ ලැබු ණ සියළු ප්‍රතිචාර මා ධෛර්යයට පත් කරවන ඒවා වීම ඉතාම සතුටට කාරණයක්. ඒ වගේම නිරන්තර සාමාජිකත්වයක් මේ සඳහා සිටින බව 30 ක් විතර වන සම්බන්ධකයින් ( Join with this site) ගණනිනුත් 11  ක් වන Followers   ලා ගණනිනුත් පැහැදිලි වෙනවා. ඒ වගේම දුරකථන මාර්ගයෙනුත් මට ලැබී තිබෙන ප්‍රතිචාර අනුව පෙනෙන්නෙ ‘අපේ අහස‘ ට  තවත් සාමාජිකයින් ඉන්නවා කියන එකයි. මම මේ ක්ෂේත්‍රයට එන විට දැනගෙන හිටියෙ අහසේ ගුවන් යානා යන බව විතරයි. කටුනායක ගුවන් තොටුප