Skip to main content

“එබෝලා“ වෛරසය පැතිර යාම Ebola Outbreak

ebola-virus3

ගයනාව, ලයිබීරියාව සහ සියෙරාලියෝන් (Sierra Leone, Liberia and Guinea) යන රටවල “එබෝලා“ වෛරස් රෝගය (Ebola virus disease (EVD) ) පැතිරි යන බවට වාර්තා වී තිබේ. මෙම රෝගය ගුවන් සම්බන්ධතා වලින් පැතිර යාම සම්බන්ධයෙන් ජාත්‍යන්තර සිවිල් ගුවන් සේවා සංවිධානයත් (International Civil Aviation Organization (ICAO), ලෝක සෞඛ්‍ය සංවිධානය (World Health Organization (WHO)) සහ ජාත්‍යන්තර ගුවන් ප්‍රවාහන සංගමය (International Air Transport Association (IATA) ) ඒකාබද්ධ ව විමසිල්ලෙන් සිටින බව ඔවුන් සඳහන් කරයි.

ලෝක සෞඛ්‍ය සංවිධානය විසින් දැනට සංචාරක තහනමක් හෝ මෙම රටවලට ඇතුළු වීමේ තහනමක් පැනවීමට තරම් අවදානමක් හඳුනා ගෙන නැත. ලෝක සෞඛ්‍ය සංවිධානයට අනුව මෙම පුදේශ වල සංචාරය කරන්නන් හට රෝගය ආසාදනය වීමට ඇති ඉඩකඩ ඉතා අඩු ය. රෝගය බෝවීම සඳහා රෝග කාරක විෂබීජ/වෛරස සහිත මිනිසුන්, සතුන් හෝ මළ සිරුරු රුධිරය හෝ වෙනත් ශාරීරික තරලයක් හා මුසුවීම සිදු විය යුතු බව එම ආයතනය සඳහන් කරයි. සංචාරකයින් ට මෙවන් සම්බන්ධ වීම සිදු නො කරන ලෙසට අවවාද කෙරේ.

රෝගය වෙනත් කෙනෙකුට බෝවීම සිදු වන්නේ ඉතාමත් පැහැදිලි ව රෝගය වැලඳී ඇති බවට රෝග ලක්ෂණ පෙන්වන විට දී ය. රෝග ලක්ෂණ ලෙස හඳුනා ගත හැක්කේ හිසරදය, ශාරීරික දුබල බව, මාංශ පේශි වේදනාව, උණ සහ උගුර බැරැණ්ඩි ගතියයි. මීට අමතරව පසුව වමනය, පාචනය, සමේ ආසාදන තත්වයන් සහ වකුගඩු සහ අක්මාව දුර්වල වීම් ආදිය ද සිදුවේ. ඉතා ම ඉහල ආසාදන තත්වයේ දී අභ්‍යන්තර සහ බාහිර ලේ ගැලීම් සිදු වේ. මෙම රෝග ලක්ෂණ පෙන්වන්නෙක් සංචාරය කිරීමට උචිත තත්වයක සිටින බවක් සිතිය නො හැකි ය.

කෙසේ වෙතත් යම් වැරදීමකින් හෝ මෙම රෝග ආසාදිතයෙක් ගුවනින් ගමන් කළ හොත් අනෙකුත් මගීන් හට එම මගියාගෙන් රෝගය බෝවීමට ඇති ඉඩකඩ ඉතා අඩුය. කෙසේ වෙතත් මේ සම්බන්ධයෙන් අවධානයෙන් සිටීම උචිත බව ලෝක සෞඛ්‍ය සංවිධානය පවසයි.

මෙම වෛරස අවදානම තිබෙන ප්‍රදේශ වලට යන සහ එහි සිට පැමිණෙන මගීන් වෙනුවෙන් දැනුවත් කිරීමේ වැඩ සටහන් දැනටමත් ක්‍රියාත්මක බව ඉහත සංවිධාන සඳහන් කරයි. කෙසේ වෙතත් යම් අපහසුතාවකින් පෙලෙන්නේ නම් සංචාරය කිරීමෙන් වැලකි සිටින ලෙස අවවාද කෙරේ. මෙම අවදානම් ප්‍රදේශ වල සංචාරය කර සති 3 ක් ඇතුළත යම් රෝග ලක්ෂණයක් පෙන් වන්නේ නම් වෛද්‍ය අවධානයට යොමු වීම වැදගත් බව ඔවුන් වැඩිදුරටත් සඳහන් කරයි.

පස ගිය කාල සීමාවන් ගේ වරින් වර මෙවන් විවිධ රෝග පැතිරීම සිදු වූ අතර එවන් අවස්ථාවල ගුවන් සේවා ක්ෂේත්‍රය ඒ සම්බන්ධයෙන් මනාව ක්‍රියා කර ඇත. ඒ වගේ කර්මාන්තය ලෝක සෞඛ්‍ය සංවිධානය විසින් ලබා දී ඇති විධි විධාන අනුව කටයුතු කර ඇත. ඒ වගේ ම ජාත්‍යන්තර සිවිල් ගුවන් සේවා සංවිධානය, ලෝක සෞඛ්‍ය සංවිධානය සහ ජාත්‍යන්තර ගුවන් ප්‍රවාහන සංගමය විසින් සපයනු ලබන විවිධ උපදෙස් මාලා අනුගමනය කිරීම ගුවන් සමාගම් විසින් ද සිදු කරනු ලබයි.

Comments

  1. මාධ්‍ය වලින් කියන තරම් පැතිරීමේ ස්වභාවයක් නැහැ එහෙනං.. ඒත් ඉෂාර... මං හිතන්නේ පැතිරිම අවම කිරීමේ පියවර ගත යුතුමයි...

    ReplyDelete
  2. මේ පෝස්ට් එක කොහෙද තිබුනෙ ? අද තමා බ්ලොග් රෝලෙ යටක තියනවා දැන්නේ 1 week ago කියලා.. කවද්ද මේක දැම්මේ ?

    වැඩේ ටිකක් සීරියස් වගේ මේ පාර නේද ? මීට කලිනුත් ඔය එබෝලා රෝගය පැතිරුනා නේද ? මෙදා සැරේනම් එබෝලා මඩින්න රොබෝලා දාන්න වෙයි වගේ මොකද සාත්තු කරන අයටත් ලෙඩේ හැදිලනෙ...

    ReplyDelete
  3. ඒක ඒක කාලවලදි ඒක ඒක අමුතු ෙරා්ග

    ReplyDelete
  4. මොන බෝලයක් උනත් ලංකාවට ආවොත්නං විනාසයි. ලෙඩේ හොයාගන්නකොටම කී දෙනෙක් මැරිල තියෙයිද දන්නෑ.

    ReplyDelete
  5. ස්තුතියි ඉශාර. ඒක නෙවෙයි. මේ බ්ලොග් එකේ තියෙනවා අප්ඩේට් වෙන්න පරක්කු වෙන ගතියක්. ඒ කියන්නේ පෝස්ට් එකක් දාපු ගමන් අප්ඩේට් නොවී කාලෙකට පස්සේ බ්ලොග් රෝල් වල පහල අදාල තැනින් මතුවෙනවා. ඒ කියන්නේ මේක කවදාවත් මුදුනට එන්නේ නෑ. අපේ අහස වෙලත් මොකද මේ යටට යන්නේ කියලා හොයලා බලාපං ඉශාර. ඔය ෆීඩ් වල අවුලක්ද දන්නේ නෑ.

    ReplyDelete

Post a Comment

මොනවා හරි ලියලා ගියොත් හැදෙන්න පුළුවන්....

Popular posts from this blog

ගුවන් තොටුපළේ යන්නෙ මෙහෙමයි

අදට වසරයි කියන‍ පෝස්ට් එකට සංජු දාලා තිබ්බ කමෙන්ට් එකට ප්‍රතිචාරයක් විධියට මේ පෝස්ට් එක දාන්න හිතං හිටියත් දවසෙන් දවස ඒක කල් ගියා. අද ටිකක් වෙලාව අරන් කොහොම හරි මේක ලියන්න ඕනා. දැන් අපි හිතමු යම් පුද්ගලයෙක් විදේශ ගත වෙනවා කියලා. මුලින්ම මේ පුද්ගලයා කරන්න ඕනෙ ගුවන් ප්‍රවේශ පතක් ලබා ගැනීම සහ අදාළ රටට වීසා ලබා ගැනීම.  මේ ගුවන් ටිකට් පත් ලබා ගැනීම පිලිබඳව මම කලින් දාපු ගුවන් ටිකට්පතක් ලබා ගැනීමේ දී ඔබ දැන ගත යුතු කරුණු කියන පෝස්ට් එක බලන්න. ඒ වගේම යාමට නියමිත රටට වීසා ලබා ගැනීමත් සිදු කළ යුතුයි. මේ සඳහා සුදුසුම දේ ගුවන් ටිකටිපත් ලබා ගන්නා ස්ථානයෙන්ම ඒ විස්තර ලබා ගන්න එක. දැන් අපි හිතමු ගුවන් ටිකට් පත ලබා ගැනීමත් වීසා ලබා ගැනීමත් සිදු කර ුවසානයි කියලා. ඉන් පසුව තිබෙන්නේ ගුවන් ගමන පිටත් වීමට ගුවන් තොටුපළට යාමටයි. මෙහිදී ගුවන් ටිකට් පතේ සඳහන් වන පිටත් වන වේලාවට අවම වශයෙන් පැය 3ට වත් කලින් ගුවන් තොටුපළේ පිටත් වීමේ පර්යන්තයට පැමිණ සිටිය යුතුයි. ගුවන් තොටුපලට ඇතුල් වන විට පළමුවෙන්ම හමු වන්නේ පිටත්වීමේ පර්යන්තයයි. ගුවන් ගත වීමේදී ගෙන යන භාණ්ඩ ද සමග මේ පර්යන්තයට ඇතුළු විය යුතු අතර තමා සමග පැමිණි

සේපාල ඒකනායක - Sepala Ekanayake

ඔබ සමහර විට අහලා ඇති සේපාල ඒකනායක ගැන. හරියටම අදට අවුරුදු 28 ට පෙර එනම් 1982 ජූනි මාසේ 30 වෙනිදා සිවිල් ගුවන් යානයක් ගුවනේ දී පැහැර ගැනීම නිසා ඔහු ප්‍රසිද්ධ වුණා. මේ සිද්ධිය ලාංකීය ගුවන් ඉතිහාසයේ සිදු වුණේ පළමු වතාවට. ඒ වගේම අද වන තුරු ශ්‍රී ලාංකිකයෙක් අතින් එවන් දෙයක් සිදු වී නැහැ. අද දිනය මේ සම්බන්ධයෙන් විශේෂත්වයක් තිබෙන නිසා මා කැමතියි මේ ගැන ලියන්න. සේපාල ඒකනායක ඉපදුණේ 1949 ජූනි මාසේ 03 වෙනි දා දිනයක මාතර දිස්ත්‍රික්කයේ කරතොට කියන ගමේ. පාසැල් ගියේ හම්බන්තොට යෝධ කණ්ඩිය විද්‍යාලයට.  අවුරුදු 15 දි විතර නිවසින් වෙන් වන ඔහු කොළඹ ට පැමිණෙනවා. ඉන්පසු 1972 ඔහු ජර්මනියට පැමිණෙනවා. එහිදී ඔහුට ඇනා ඇල්ද්‍රොවන්දි නැමති ඉතාලි සුරූපිණිය හමු වෙනවා. පසුව ඔවුන් දෙදෙනා විවාහ වී ඉතාලියේ මොඩෙනා පෙදෙසේ පදිංචි වෙනවා. ඒ 1980 දී. එහිදී ඉපදෙන පුතාට ඔවුන් “ෆ්‍රී ඒකනායක“ නමින් නම් තබනවා. මෙහිදී සේපාලගේ වීසා එක නැති වෙන අතර ඉතාලියේ දී වීසා ඉල්ලු විට ශ්‍රී ලංකාවට පැමිණ වීසා ලබා ගන්නා ලෙස ඔවුන් පවසනවා. ඒ අනුව ඔහු ලංකාවට පැමිණ වීසා අයදුම් කරනු ලැබූ මුත් වසර හයක් ඒ සදහා බලා සිටින ලෙස ඔහුට දැනුම් දෙනවා. ඔහු ක

අදට වසරයි

මේ ලියන්න යන්නෙ නම් ගුවන් සේවාව ගැන නොවේ. අදට වසරකට පෙර තමයි ‘ අපේ අහස ‘ ට පළවෙනි පෝස්ට් එක දැම්මෙ. මේ වන විට ගුවන් සේවා සම්බන්ධ විවිධ මාතෘකා ඔස්සේ සටහන් 37 ක් පසුගිය වසර පුරාවටම එක් කීරීමට හැකියාව ලැබී තියෙනවා. ඒ සේරටම කමෙන්ට්ස් 173 ක් ලැබිලා තියෙනවා. හැබැයි මේ ගාණ ඇතුලේ තියෙනවා මම උත්තර දීපුවත්. “බ්ලොගර් ස්ටැට්“ වලින් කියන්නෙ නම් 3156 ක් මේ බ්ලොග් එකට ඇවිල්ලා තියෙනවා කියලා. මම පවත්වාගෙන ගිය කවුන්ටර්ස් වල හැටියට ආසන්න වශයෙන් 4000 ක විතර සංඛ්‍යාවක් ඇවිත් තියෙනවා. වැඩිම ගණනක් ඇවිත් කියෙන්නෙ තියෙන්නෙ ලංකාවේ පළමු ගුවන් ප්‍රදර්ශනය කියන පෝස්ට් එක බලන්න. මේ කාල සීමාව තුළ ලැබු ණ සියළු ප්‍රතිචාර මා ධෛර්යයට පත් කරවන ඒවා වීම ඉතාම සතුටට කාරණයක්. ඒ වගේම නිරන්තර සාමාජිකත්වයක් මේ සඳහා සිටින බව 30 ක් විතර වන සම්බන්ධකයින් ( Join with this site) ගණනිනුත් 11  ක් වන Followers   ලා ගණනිනුත් පැහැදිලි වෙනවා. ඒ වගේම දුරකථන මාර්ගයෙනුත් මට ලැබී තිබෙන ප්‍රතිචාර අනුව පෙනෙන්නෙ ‘අපේ අහස‘ ට  තවත් සාමාජිකයින් ඉන්නවා කියන එකයි. මම මේ ක්ෂේත්‍රයට එන විට දැනගෙන හිටියෙ අහසේ ගුවන් යානා යන බව විතරයි. කටුනායක ගුවන් තොටුප