Skip to main content

ශ්‍රී ලංකාවේ ගුවන් සේවා ඉතිහාසය–Aviation History of Sri Lanka– V කොටස


මෙම ලිපියේ හතරවන කොටස මින් පෙර පළවී ඇත
1957
1957 නොවැම්බර් 01 වන දින එක්සත් රාජධානිය විසින් කටුනායක ගුවන් තොටුපල ලංකාවට භාරදෙනු ලැබූ අතර 1959 දී කටුනායක ගුවන් තොටුපලේ සිට ජාත්‍යන්තර ගුවන් ගමන් ආරම්භ කරනු ලැබිණ.
image
කටුනායක ගුවන් තොටුපළ 1957/58 වර්ෂ වලදී
1960
1960 වර්ෂයේ දී ලංකාවේ පළමු දේශීය පෞද්ගලික ගුවන් සමාගම වන “උපාලි එයාර්“ අරඹන ලදී.
Upali
1961
1961 වර්ෂයේ දී අනුරාධපුරයට ගුවන් ගමන් පවත්වා ගනිමින් දේශීය ගුවන් ගමන් ආරම්භ කරන ලද බවට තොරතුරු සඳහන් වන අතර පසුව ගල් ඔය (අම්පාර), මඩකලපුව, ත්‍රිකුණාමලය ආදී ස්ථාන වලට මෙය ව්‍යාප්ත විය.
1963
1963 වර්ෂයේදී කටුනායක ගුවන් තොටුපලේ සංවර්ධන කටයුතු ආරම්භ කරන ලදී. රාජකීය ගුවන් හමුදාව සතුව තිබූ මීටර් 1840 ක් වූ කටුනායක ගුවන් ධාවන පථය මීටර් 3350 ක් දක්වා දිගු කරනු ලැබූ අතර ඒ කැනේඩියානු ආධාර යටතේයි. මේ අවස්ථාවේදී පර්යන්ත ගොඩනැගිල්ල වර්ෂයකට මගීන් 150000 ක් මෙහෙය වීම සඳහා ඉඩකඩ ඇතිව සකස් කරනු ලැබිණ. අදටත් මීගමුව කොළඹ මාර්ගයෙන් ගුවන් තොටුපළට පිවිසෙන මාර්ගය කැනඩා මිත්‍රත්ව මාර්ගය ලෙස හඳුන්වන්නෙ මේ නිසාය.
මේ අතර 1962 වර්ෂයේ දී “කේ. එල්. එම්.“ ගුවන් සමාගම සමග “එයාර් සිලෝන්“ සමාගම තිබූ ගිවිසුම අවලංගු වූ අතර “එයාර් සිලෝන්“ සමාගම බ්‍රිතාන්‍යයේ “බී. ඒ. ඕ. සී“ (BOAC – British Overseas Airways Corporation) සමග ගිවිසුමට එළඹිණ. “බී. ඕ. ඒ. සී.“ ගුවන් සමාගම පසුව “බ්‍රිටිෂ් එයාර්වේස්“ නමින් වෙනස් විය.
1968
1968 නොවැම්බර් 15 වන දින කටුනායක ගුවන් තොටුපලේ සිට ජාත්‍යන්තර ගුවන් ගමන් ආරම්භ කරන ලද අතර එම වර්ෂයේම කටුනායක ගුවන් තොටුපලේ පර්යන්ත ගොඩනැගිල්ල තව දුරටත් විශාල කිරීමත් “ඒප්‍රනය“ සහ “ටැක්සි“ මාර්ග සකස් කිරීමත් සිදු කරනු ලැබීය. මේ අවස්ථාව වන විට ක්‍රමයෙන් ගුවන් ගමන් වැඩි වෙමින් තිබූ අවධියක් වූ අතර ශ්‍රී ලංකාවේ ගුවන් සේවා ක්ෂේත්‍රය ද වඩ වඩාත් ව්‍යාප්ත වෙමින් පැවතිණ. 1971 සැප්තැම්බර් 09 වන දින තවත් සුවිශේෂි සිදුවීමක් ලෙස සනිටුහන් වනුයේ එවකට ඉතා ඉහළ පිළිගැනීමක් තිබූ “කොන්ඩෝර්“ ගුවන් සමාගමට අයිති “බෝයිං 747“ වර්ගයේ “ජම්බෝ ජෙට්“ ගුවන් යානාවක් ශ්‍රී ලංකාවට පැමිණීමයි. එය එවකට ලොව තිබූ විශාලම ගුවන් යානය වූ අතර එම යානා භාවිතා කළ මුල්ම ගුවන් සමාගම වූයේ “කොන්ඩෝර්“ සමාගමයි.
22
කොන්ඩෝර් සමාගමේ බෝයිං 747 වර්ගයේ යානයක්
1972
1972 වර්ෂයේදී ශ්‍රී ලංකාව ජනරජයක් වූ අතර “බී.ඕ. ඒ. සී.“ සමාගම සමග තිබූ ගිවිසුම අවලංගු විය. නමුත් ඒ වන විටත් එනම් 1971 දීම “එයාර් සිලෝන්“ සමාගම එහි 4 වන සහකරු ලෙස Union de Transports Aériens (UTA) සමග ගිවිසුමට එළඹී තිබිණ.
23
21
1972
ශ්‍රී ලංකා ගුවන් හමුදාව විසින් 1972 වසරේ දී “හෙලිටුවර්ස්“ නමින් සමාගම් ලියාපදිංචි කර සංචාරක කර්මාන්තය වැඩි දියුණු කිරීමේ අරමුනින් දේශීය ගුවන් ගමන් සිදු කරන ලදී. පසු කාලීනව මාලදිවයික දක්වාද ඔවුන්ගේ මෙහෙයුම් සිදු කරනු ලැබීය. හෙලි ටුවර්ස් ආයතනය පිහිටුවීම සඳහා මූලිකත්වය ගෙන කටයුතු කරනු ලැබූවේ එයාර් චීෆ් මාෂල් පද්මන් මෙන්ඩිස් මහතා විසිනි.
24
old3
old4
1974
1974 වර්ෂය ශ්‍රී ලාංකීය ගුවන් ක්ෂේත්‍රයේ එදා මෙදා තුර සිදුවී අති දැවැන්තම ඛේදවාචකය සිදු වූ වසරක් ලෙස ඉතිහාසයේ සනිටුහන් වී ඇත. ඉන්දුනීසියාවේ සුරබායා ගුවන් තොටුපලේ සිට ශ්‍රී ලංකාව හරහා මක්කම වෙත ගමන් කරමින් තිබූ ඩී.සී. 8 වර්ගයේ යානාවක් මස්කෙළිය නෝර්ටන්බ්‍රිජ් හි පිහිටි සප්ත කන්‍යා කඳුවැටියේ ගැටීම නිසා සම්පූර්ණයෙන්ම විනාශයට පත්ව එහි ගමන් කළ කාර්ය මණ්ඩලය හා මගීන් සියළු දෙනා මරණයට පත්විය. මෙම අනතුර සිදු වූයේ 1974 වර්ෂයේ දෙසැම්බර් 4 වන දින දීය. (මේ සම්බන්ධ ලිපියක් පසුගිය මෙහි පලවිය)
25
අනතුරට පෙර ගත් ඡායාරූපයක්
ශබ්ධයේ වේගය මෙන් දෙගුණයකින් පියාසර කල හැකි ගුවන් යානයක් වූ “කොන්කෝඩ්“ ගුවන් යානයක් ප්‍රථම වතාවට 1976 වර්ෂයේ ශ්‍රී ලංකාවට පැමිණි අතර දැනට “කොන්කෝඩ්“ ගුවන්යානා සේවයේ යෙදෙන්නේ නැත. එවකට සුපිරි තාක්ෂණයකින් යුතු ගුවන් යානාවක් ලෙස මෙය හඳුන්වනු ලැබූ අතර “බ්‍රිටිෂ් එයාර්වේස්“ ගුවන් සමාගමට අයත් එකකි.
27
1976
1976 දී නොබැඳි ජාතීන්ගේ සමුළුව වෙනුවෙන් කටුනායක ගුවන් තොටුපලේ ප්‍රාථමික රේඩාර් පද්ධතියක් සවිකරන ලදී.
1977
1977 වර්ෂයේදී “ඇලෝයි හර්ස්මන්“ නැමැත්තෙකු විසින් ගාලු මුව දොර පිටියේදී පැරෂුට් සන්දර්ශණයක් පැවැත්වූ අතර එය එවකට ශ්‍රී ලංකා වාසීන්ට නැවුම් අත්දැකීමක් විය.
1978
1978 වර්ෂයේ සැප්තැම්බර් 7 වන දින “එයාර් සිලෝන්“ සමාගමට අයත් Hawker Siddeley HS 748 (registered 4R-ACJ) වර්ගයේ යානය බෝම්බ පිපුරුමකින් විනාශයට පත්විය. මෙම බෝම්බය එම යානයේ භාණ්ඩ බහාලන කුටියේ තිබූ අතර ගුවන් නියමුවන් විසින් යානය පියාසර කිරීමට පෙර සිදු කරනු ලබන පරීක්ෂණ සිදු කරන අතරතුර දී මෙම පිපිරීම සිදු වී ඇත.
මෙම ගුවන් යානය ශ්‍රී ලංකාවේ ගුවන් යානා ලියාපදිංචි ලේඛණයේ ලියාපදිංචි කර තිබුණේ 4R-ACJ අංකය යටතේ වන අතර ලාංකීය ඉතිහාසයේ බෝම්බයකට හසු වූ පළමු ගුවන් යානය එයයි.
image
image
මේ අතර 1978 වර්ෂයේ නොවැම්බර් මස 15 වන දින “අයිස්ලෑන්ඩික්“ ගුවන් සමාගමට අයත් අංක LL 001 දරණ “ඩී.සී. 8 “ වර්ගයේ යානයක් කටුනායක ගුවන් තොටුපලට ගොඩබෑමට උත්සහ කිරීමේ දී අනතුරට ලක් විය. මෙම ගුවන් යානය ඉන්දුනීසියාවේ “ගරුඩා“ ගුවන් සමාගම මගින් කුලී පදනම මත ලබා ගෙන තිබූ එකක් වූ අතර සවුදි අරාබියේ සිට ඉන්දුනීසියාව දක්වා මුස්ලිම් බැතිමතුන් ප්‍රවාහනය කරමින් තිබිණ. මෙම යානයේ මගීන් 249 ක් හා කාර්ය මණ්ඩලය 13 ක් සිටි අතර අනතුරින් කාර්ය මණ්ඩලය සහ මගීන් 183 ක් ජීවිතක්ෂයට පත් වූ අතර 79 දෙනෙකු දිවි ගලවා ගැනීමට සමත් විය. මෙම අවස්ථාවේ අධික වර්ෂාවක් ද දැඩි සුලං තත්වයක් තිබූ බව වාර්තා වේ. යානයේ ලියාපදිංචි අංකය TF-FLA වූ අතර Leifur Eiríksson ලෙස හඳුන්වනු ලැබිණ.
අනතුර සිදු වීමට පෙර මෙම යානයේ ඡායාරූපයක් පහත දැක්වේ.
Ice Landic TL FLA 1978 Accident
තව කොටසක් බලාපොරොත්තු වන්න



































Comments

  1. නියමයි.. නොදන්න විස්තර බොහොමයි...

    // අදටත් මීගමුව කොළඹ මාර්ගයෙන් ගුවන් තොටුපළට පිවිසෙන මාර්ගය කැනඩා මිත්‍රත්ව මාර්ගය ලෙස හඳුන්වන්නෙ මේ නිසාය. //

    මේ ඇවිල්ලා මට කාලයක් තිස්සෙ තිබුන ගැටලුවකට හම්බුන පිළිතුරක්.. ස්තූතියි..

    ReplyDelete
  2. ෂා නියමයි.මං මේ බ්ලොග් එක කියවගෙන හිටියේ.පස්සසේ මග ඇරිලා.දැන් ආයෙත් හම්බ උනා.

    ReplyDelete
  3. එළ එළ නියමා....යි!

    ReplyDelete
  4. මරු ලිපිය.

    අර කොන්කොඩ් යානා දැන් ධාවනයට යොදවන්නේ නැත්තේ ඒවා ඕසෝන් ස්තරයට වඩා ඉහලින් යන නිසා එකට හානි වෙන නිසාද?

    මම ඒ වගේ කතාවක් අහලා තියනවා

    ReplyDelete
    Replies
    1. මේක නැවැත්තුවේ වියදම වැඩි නිසා. විශේෂයෙන් ආරක්ෂක ක්‍රමවේද නව ලොවට ගැලපෙන පරිදි සකස් කිරීමට විශාල වියදමක් දැරීමට සිදු වීම සහ කාර්යක්ෂම බවින් වැඩි නව ගුවන් යානා පැමිණීමත් මෙම කොන්කෝර්ඩ් යානා විශ්‍රාම ගැන්වීමට හේතු ලෙස දක්වන්න පුළුවන්.

      Delete
  5. ඔන්න අදත් ආවා ලිපියට

    ReplyDelete

Post a Comment

මොනවා හරි ලියලා ගියොත් හැදෙන්න පුළුවන්....

Popular posts from this blog

ගුවන් තොටුපළේ යන්නෙ මෙහෙමයි

අදට වසරයි කියන‍ පෝස්ට් එකට සංජු දාලා තිබ්බ කමෙන්ට් එකට ප්‍රතිචාරයක් විධියට මේ පෝස්ට් එක දාන්න හිතං හිටියත් දවසෙන් දවස ඒක කල් ගියා. අද ටිකක් වෙලාව අරන් කොහොම හරි මේක ලියන්න ඕනා. දැන් අපි හිතමු යම් පුද්ගලයෙක් විදේශ ගත වෙනවා කියලා. මුලින්ම මේ පුද්ගලයා කරන්න ඕනෙ ගුවන් ප්‍රවේශ පතක් ලබා ගැනීම සහ අදාළ රටට වීසා ලබා ගැනීම.  මේ ගුවන් ටිකට් පත් ලබා ගැනීම පිලිබඳව මම කලින් දාපු ගුවන් ටිකට්පතක් ලබා ගැනීමේ දී ඔබ දැන ගත යුතු කරුණු කියන පෝස්ට් එක බලන්න. ඒ වගේම යාමට නියමිත රටට වීසා ලබා ගැනීමත් සිදු කළ යුතුයි. මේ සඳහා සුදුසුම දේ ගුවන් ටිකටිපත් ලබා ගන්නා ස්ථානයෙන්ම ඒ විස්තර ලබා ගන්න එක. දැන් අපි හිතමු ගුවන් ටිකට් පත ලබා ගැනීමත් වීසා ලබා ගැනීමත් සිදු කර ුවසානයි කියලා. ඉන් පසුව තිබෙන්නේ ගුවන් ගමන පිටත් වීමට ගුවන් තොටුපළට යාමටයි. මෙහිදී ගුවන් ටිකට් පතේ සඳහන් වන පිටත් වන වේලාවට අවම වශයෙන් පැය 3ට වත් කලින් ගුවන් තොටුපළේ පිටත් වීමේ පර්යන්තයට පැමිණ සිටිය යුතුයි. ගුවන් තොටුපලට ඇතුල් වන විට පළමුවෙන්ම හමු වන්නේ පිටත්වීමේ පර්යන්තයයි. ගුවන් ගත වීමේදී ගෙන යන භාණ්ඩ ද සමග මේ පර්යන්තයට ඇතුළු විය යුතු අතර තමා සමග පැමිණි

සේපාල ඒකනායක - Sepala Ekanayake

ඔබ සමහර විට අහලා ඇති සේපාල ඒකනායක ගැන. හරියටම අදට අවුරුදු 28 ට පෙර එනම් 1982 ජූනි මාසේ 30 වෙනිදා සිවිල් ගුවන් යානයක් ගුවනේ දී පැහැර ගැනීම නිසා ඔහු ප්‍රසිද්ධ වුණා. මේ සිද්ධිය ලාංකීය ගුවන් ඉතිහාසයේ සිදු වුණේ පළමු වතාවට. ඒ වගේම අද වන තුරු ශ්‍රී ලාංකිකයෙක් අතින් එවන් දෙයක් සිදු වී නැහැ. අද දිනය මේ සම්බන්ධයෙන් විශේෂත්වයක් තිබෙන නිසා මා කැමතියි මේ ගැන ලියන්න. සේපාල ඒකනායක ඉපදුණේ 1949 ජූනි මාසේ 03 වෙනි දා දිනයක මාතර දිස්ත්‍රික්කයේ කරතොට කියන ගමේ. පාසැල් ගියේ හම්බන්තොට යෝධ කණ්ඩිය විද්‍යාලයට.  අවුරුදු 15 දි විතර නිවසින් වෙන් වන ඔහු කොළඹ ට පැමිණෙනවා. ඉන්පසු 1972 ඔහු ජර්මනියට පැමිණෙනවා. එහිදී ඔහුට ඇනා ඇල්ද්‍රොවන්දි නැමති ඉතාලි සුරූපිණිය හමු වෙනවා. පසුව ඔවුන් දෙදෙනා විවාහ වී ඉතාලියේ මොඩෙනා පෙදෙසේ පදිංචි වෙනවා. ඒ 1980 දී. එහිදී ඉපදෙන පුතාට ඔවුන් “ෆ්‍රී ඒකනායක“ නමින් නම් තබනවා. මෙහිදී සේපාලගේ වීසා එක නැති වෙන අතර ඉතාලියේ දී වීසා ඉල්ලු විට ශ්‍රී ලංකාවට පැමිණ වීසා ලබා ගන්නා ලෙස ඔවුන් පවසනවා. ඒ අනුව ඔහු ලංකාවට පැමිණ වීසා අයදුම් කරනු ලැබූ මුත් වසර හයක් ඒ සදහා බලා සිටින ලෙස ඔහුට දැනුම් දෙනවා. ඔහු ක

අදට වසරයි

මේ ලියන්න යන්නෙ නම් ගුවන් සේවාව ගැන නොවේ. අදට වසරකට පෙර තමයි ‘ අපේ අහස ‘ ට පළවෙනි පෝස්ට් එක දැම්මෙ. මේ වන විට ගුවන් සේවා සම්බන්ධ විවිධ මාතෘකා ඔස්සේ සටහන් 37 ක් පසුගිය වසර පුරාවටම එක් කීරීමට හැකියාව ලැබී තියෙනවා. ඒ සේරටම කමෙන්ට්ස් 173 ක් ලැබිලා තියෙනවා. හැබැයි මේ ගාණ ඇතුලේ තියෙනවා මම උත්තර දීපුවත්. “බ්ලොගර් ස්ටැට්“ වලින් කියන්නෙ නම් 3156 ක් මේ බ්ලොග් එකට ඇවිල්ලා තියෙනවා කියලා. මම පවත්වාගෙන ගිය කවුන්ටර්ස් වල හැටියට ආසන්න වශයෙන් 4000 ක විතර සංඛ්‍යාවක් ඇවිත් තියෙනවා. වැඩිම ගණනක් ඇවිත් කියෙන්නෙ තියෙන්නෙ ලංකාවේ පළමු ගුවන් ප්‍රදර්ශනය කියන පෝස්ට් එක බලන්න. මේ කාල සීමාව තුළ ලැබු ණ සියළු ප්‍රතිචාර මා ධෛර්යයට පත් කරවන ඒවා වීම ඉතාම සතුටට කාරණයක්. ඒ වගේම නිරන්තර සාමාජිකත්වයක් මේ සඳහා සිටින බව 30 ක් විතර වන සම්බන්ධකයින් ( Join with this site) ගණනිනුත් 11  ක් වන Followers   ලා ගණනිනුත් පැහැදිලි වෙනවා. ඒ වගේම දුරකථන මාර්ගයෙනුත් මට ලැබී තිබෙන ප්‍රතිචාර අනුව පෙනෙන්නෙ ‘අපේ අහස‘ ට  තවත් සාමාජිකයින් ඉන්නවා කියන එකයි. මම මේ ක්ෂේත්‍රයට එන විට දැනගෙන හිටියෙ අහසේ ගුවන් යානා යන බව විතරයි. කටුනායක ගුවන් තොටුප