Skip to main content

හෙලිකොප්ටරයක් ගමන් කරන්නේ කෙසේද? (How helicopter Fly)–1 කොටස –හෙලිකොප්ටරයේ ඉතිහාසය

මම මීට පෙර ලිපියක සදහන් කළා මතක ඇති ගුවන් යානයක් ගමන් කරන්නේ කොහොමද කියලා. ඉතින් සමහර විට හිතන්න ඇති හෙලිකොප්ටරය ගමන් කරන්නේත් මේ වගේ වෙන්න ඇති කියලා. අපි අද බලමු හෙලිකොප්ටරය ගමන් කරන්නේ කොහොමද කියලා. බැලු බැල්මට දෙකම උඩ යන ඒවා නිසා හිතෙන්න පුළුවන් මේ දෙකේම ක්‍රියා කාරීත්වය එක වගේ කියලා. පසුබිමේ තිබෙන සිද්ධාන්තය එකම වුවත් එය යොදා ගැනීම මේ දෙකේ දි, ඒ කියන්නෙ ගුවන් යානයේදීයි හෙලිකොප්ටරයේ දි යි වෙනස්. මේකට ඉස්සරලා ගුවන් යානය ගමන් කරන ආකාරය කියවලා බලන්න.
ගුවන් යානයක් සහ හෙලිකොප්ටරයක් ගත්තම ප්‍රධාන වෙනස්කම් දෙකක් හඳුනා ගන්න පුළුවන්. ගුවන් යානයක් ගත්තම ඒකෙ තියෙන පියාපත් එහි බදට සවි කර තිබෙනවා. ගමන් කරන විට ඒවා බඳට සාපේක්ෂව වෙනස් වෙන්නේ නැහැ. නමුත් හෙලිකොප්ටරයක පියාපත් ඇක්සලයකට සවි කර තිබෙන අතර ඒවා බඳට සාපේක්ෂව චලනය වෙනවා. පියාපත් කියන්නෙ අර ඉහලින් තිබෙන අවර පෙති වලට. අනෙක් වෙනස තමයි ගමන් කරන විලාශය. හෙලිකොප්ටරයකට සිරස් අක්ෂයක ගමන් කළ හැකි මුත් ගුවන් යානයකට එසේ ගමන් කිරීම අපහසුයි.
දැන් බලමු හෙලිකොප්ටරයේ ඉතිහාසය ටිකක්. ලෝකයේ වෙනසකට භාජනය කිරීමට සමත් වූ බොහෝ දේවල් වල මූලාරම්භය වගේම මේ දේත් ආරම්භ වන්නේ චීනයෙන්. ක්‍රි. පූ. 400 දී විතර චීනයේ ළමයින් භාවිතා කරන ලද උණ පතුරු ආශ්‍රයෙන් සකස් කර ගන්නා පියාඹන සෙල්ලම් බඩුව හෙලිකොප්ටරයේ ආරම්භය ලෙස සළකනවා. මේ පහත තියෙන්නෙ එහි ඡායාරූපයක්
Bamboocopter
ඉන්පස්සේ 1480 දී විතර ලියනාඩෝ ඩාවින්චි විසින් වාතය විදගෙන ඉහළට යන යන්ත්‍රයක සටහනක් සකස් කර තිබෙනවා. ඔය පහළ තියෙන්නෙ ඒකෙ පින්තූරයක්.
Leonardo_da_Vinci_helicopter
මේකෙදි වෙන්නෙ මුළු යන්ත්‍රය ම කැරකැවෙමින් ඉහළ යාමයි. මේ යන්ත්‍රයෙන් සුළු නිර්මාණ කළත් මේක සාර්ථක වුනේ නැහැ. මෙහි දුර්වලතාවයක් තමයි යානයම කරකැවෙන එක නවත්වන්න අපහසු වීම. කෙසේ වෙතත් පසුකාලීනව මේ සටහන් අනුව යානා සකස් කිරීම වෙනුවට අර චීනයේ උණ පතුරු උපකරණය දියුණු කිරීමක් තමයි සිදු වුනේ. විවිධ අය විසින් විවිධ නිර්මාණ කළත් සාර්ථක වුනේ බොහොම අඩුවෙන්. 1861 ගුස්ටාව් ඩි පොන්ටන් කියන ප්‍රංශ ජාතික නව නිර්මාණකරුවා විසින් මුලින්ම “හෙලිකොප්ටර්“ යන නම භාවිතා කරනු ලැබූවා. ඔහු විසින් තමයි පළමුවෙන් ම වාෂ්ප එන්ජිමක් මේ සදහා භාවිතා කළේ. ඉන්පසුව අනෙක් අයත් වාෂ්ප එන්ජින් භාවිතයට යොමු වුනා. 1878 එන්රිකෝ ෆොර්ලානිනි (Enrico Forlanini) විසින් ද වාෂ්ප එන්ජිමක් යොදා ගෙන නිර්මාණයක් කරන ලද අතර එම වර්ගයේ පළමුවෙන්ම සාර්ථක වූ යානය ලෙස වාර්තා වුනා. එය මිනිසුන් රහිත යානයක් වූ අතර මීටර් 12 ක් පමණ උසකට ගමන් කිරීමට හැකියාව ලැබී ඇත. ලෝ ප්‍රකට විද්‍යාඥයෙක් වූ තෝමස් එඩිසන් ද හෙලිකොප්ටර් නිර්මාණය සදහා දායකත්වය ලබා දුන් නමුත් සාර්තකත්වයක් ලබා ගැනීමට ඔහුට හැකියාවක් නොලැබුණි. කෙසේ වෙතත් එඩිසන්ගේ තාක්ෂණය අනුව ජෑන් භයිල් නම් ස්ලෝවැකියානු ජාතික විද්‍යාඥයා විසින් හෙලිකොප්ටරයක් සකස් කරන ලද අතර 1905 දි එය මීටර් 4ක් ඉහළට ගමන් කළ අතර මීටර් 1500 ක් පමණ ඉදිරියට ගමන් කළේය.
1907 දී පමණ ප්‍රංශ ජාතික සොහොයුරන් දෙදෙනකු වන ජැකුවස් සහ ලුවිස් බ්‍රිජට් (Jacques and කරන ලද අත්හදා බැලීමක දී ඔවුන්ගේ යානය විනාඩියක පමණ කාලයක් අඩි 2 ක් පමණ ඉහළට එසවී තිබී ඇති අතර යානය ස්ථායිව තබා ගැනීමට මිනිසුන් දෙදෙනෙක් දෙපස සිටිය යුතුවිය. කෙසේ වෙතත් මෙය සම්පූර්ණ නිදහස් ගුවන් ගමනක් නොවු මුත් මිනිසුන් යානය තුළ සිටි නිසා මිනිසුන් ගමන් කළ මුල්ම යානය ලෙස ඉතිහාසයට එක් විය. එම වසරේ දී ම ප්‍රංශ ජාතික පෝල් කෝර්නු ( Paul Cornu) විසින් විරුද්ධ දිශාවට භ්‍රමණය වන අඩි 20 ක් පමණ දිග තල සහිත යානයක් නිපදවන ලද අතර අඩි 6-7 ක් පමණ ඉහළට ගමන් කිරීමට සමත් විණ. මේ තියෙන්නෙ එහි ඡායාරූපයක්.
paul
ඉන්පසුව 1912 දී පමණ ජේකබ් එලිහැමර් (Jacob Ellehammer) විසින් යානයක් නිපදවන ලද අතර එය නිදහස් ගුවන් ගතවීම් කීහිපයක් සාර්ථකව සිදු කරන ලද මුත් පරීක්ෂණ අවධියේදීම විනාශ විය.1920 දී රෝල් පැටරාස් පෙස්කාරා විසින් ඉදිරියට ගමන් කල හැකි හෙලිකොප්ටරයක් නිපදවූ අතර ඔහුගේ සමකාලිනයෙකු වූ Etienne Oehmichen විසින් නිපදවන ලද යානය මීටර් 350 ක් පමණ ගමන් කිරීමට සමත් විය. එය ලෝක වාර්තාවක් වූ අතර ජාත්‍යන්තර ගගන නාවික ෆෙඩරේෂණය මගින් ද එය පිළිගන්නා ලදී. පෙස්කාරා විසින් එම වාර්තාව ද බිඳ හෙලූ මුත් යළිත් අඩි 5550 ක් පමණ ගමන් කිරීමෙන් ඔයිමිචෙන් විසින් වාර්තාවක් තබන ලදී. මේ තියෙන්නෙ ඒ යානය.
oehmichen
ඒ අතර කාලයේ දී ම එනම් 1923 දීම ජුවාන් ඩි ලා සියර්වා ( Juan de la Cierva) විසින් ද යානා ගැන පරීක්ෂණ කරන ලද අතර ඔහු විසින් අද දක්නට ලැබෙන ආකාරයේ යානා නිපදවීමට උත්සහ කරන ලදී. ඉහළට එසවීමට හා ඉදිරියට යාමට එතෙක් තිබූ බාධා ඔහුගේ පර්යේෂණ නිසා මඟහරවා ගැනීමට හැකි විය.
මින් පසුව විවිධ වකවානු වල විවිධ රටවල් වල විශේෂයෙන් ඇමරිකාවේ සහ සෝවියට් සමූහාණ්ඩුවේ රටවල හෙලිකොප්ටරය සම්බන්ධයෙන් විවිධ පර්යේෂණ සිදු කළ අතර ඇමරිකානු-රුසියානු ජාතිකයෙකු ලෙස සැළකෙන ඉගෝර් සිරෝස්කි විසින් වඩා සාර්ථක හෙලිකොප්ටරයක් නිපදවනු ලැබූ අතර ඔහු විසින් 100 පමණ විශාල සංඛ්‍යාවක් යානා නිපදවන ලදී. සමහර ලේඛණ වල ඔහු හෙලිකොප්ටරයේ පියා ලෙසද හඳුන්වා දෙනු ලැබේ. මෙසේ නිපදවනු ලැබු යානා විශාල වශයෙන් දෙවන ලෝක යුධ සමයේදී භාවිතයට ගනු ලැබිණ.
මා මෙහිදී සඳහන් කළේ හෙලිකොප්ටරයේ මූලික අවධිය පිළිබඳ විස්තර වන අතර මේ කොටස සැකසීමේ දී විකිපිඩියා පහත සබැඳියේ තොරතුරු ‍උපයෝගී කර ගන්නා ලදී. මෙහි අඩංගු ඡායාරූප ද එම සබැදියේ අඩංගුයි.
http://en.wikipedia.org/wiki/Helicopter
මීළඟ ලිපියෙන් අපි හෙලිකොප්ටරය ගමන් ගන්නා ආකාරය බලමු.

Comments

  1. බොහොම ස්තුතියි නොදන්න දේවල් කියලා දෙනවට........

    ReplyDelete
  2. වැඩේ න0 එල කිරි ,
    මේ වගේ නොදන්න වැදගත් කරුනු දැනගන්න අපේ රටේ තියන සම්පත් මදි , අහෙම බැලුවාම මේක ජාතික වටිනාකමක් ඇති වැඩක්

    මේ ම0 " අපේ අහස " Blog 1 k ට ගොඩ උන පලමු වතාව ....

    ReplyDelete
  3. නොදන්නා ගොඩක් දේවල් දනගත්තා thanks

    ReplyDelete
  4. වැදගත් තොරතුරු ටිකක්.
    ඊළග ටිකත් ලියන්න.

    ReplyDelete
  5. කාලෙකට පස්සෙ........ බලමු ඊ ලග එක

    ReplyDelete
  6. හ්ම්... මේ දැනුත් ඇපෑචි ගේම් එක ගහල ආව විතරයි :) බලමු ඊලඟ ලිපියත් :)

    ReplyDelete
  7. වැදගත් තොරතුරු ටිකක්.ගොඩක් වටිනවා ජය

    ReplyDelete
  8. නොදන්නා දේවල් ගොඩක් අලුතෙන් ඉගෙනගත්තා. හරිම ප්‍රයෝජනවත්.

    ReplyDelete
  9. මම මේ web site එකෙන් ගොඩක් දේවල් ඉගෙන ගත්තා .එකට ඔය uncle ta thanks.මගේ අනාගත සිහිනය pilot කෙනෙක් වෙන්න.එක ගැන පොඩ්ඩක් කියල දෙන්න ..අපි මොන pilot school එකටද යන්න ඕනේ ...තව ...මොනාද ඕන සුදුසුකම් ගැන හොද article එකක් දාන්න..unle ........;'\\

    ReplyDelete
  10. කියෙව්වා. විස්තර වලට ස්තුතියි !

    ReplyDelete

Post a Comment

මොනවා හරි ලියලා ගියොත් හැදෙන්න පුළුවන්....

Popular posts from this blog

ගුවන් තොටුපළේ යන්නෙ මෙහෙමයි

අදට වසරයි කියන‍ පෝස්ට් එකට සංජු දාලා තිබ්බ කමෙන්ට් එකට ප්‍රතිචාරයක් විධියට මේ පෝස්ට් එක දාන්න හිතං හිටියත් දවසෙන් දවස ඒක කල් ගියා. අද ටිකක් වෙලාව අරන් කොහොම හරි මේක ලියන්න ඕනා. දැන් අපි හිතමු යම් පුද්ගලයෙක් විදේශ ගත වෙනවා කියලා. මුලින්ම මේ පුද්ගලයා කරන්න ඕනෙ ගුවන් ප්‍රවේශ පතක් ලබා ගැනීම සහ අදාළ රටට වීසා ලබා ගැනීම.  මේ ගුවන් ටිකට් පත් ලබා ගැනීම පිලිබඳව මම කලින් දාපු ගුවන් ටිකට්පතක් ලබා ගැනීමේ දී ඔබ දැන ගත යුතු කරුණු කියන පෝස්ට් එක බලන්න. ඒ වගේම යාමට නියමිත රටට වීසා ලබා ගැනීමත් සිදු කළ යුතුයි. මේ සඳහා සුදුසුම දේ ගුවන් ටිකටිපත් ලබා ගන්නා ස්ථානයෙන්ම ඒ විස්තර ලබා ගන්න එක. දැන් අපි හිතමු ගුවන් ටිකට් පත ලබා ගැනීමත් වීසා ලබා ගැනීමත් සිදු කර ුවසානයි කියලා. ඉන් පසුව තිබෙන්නේ ගුවන් ගමන පිටත් වීමට ගුවන් තොටුපළට යාමටයි. මෙහිදී ගුවන් ටිකට් පතේ සඳහන් වන පිටත් වන වේලාවට අවම වශයෙන් පැය 3ට වත් කලින් ගුවන් තොටුපළේ පිටත් වීමේ පර්යන්තයට පැමිණ සිටිය යුතුයි. ගුවන් තොටුපලට ඇතුල් වන විට පළමුවෙන්ම හමු වන්නේ පිටත්වීමේ පර්යන්තයයි. ගුවන් ගත වීමේදී ගෙන යන භාණ්ඩ ද සමග මේ පර්යන්තයට ඇතුළු විය යුතු අතර තමා සමග පැමිණි

සේපාල ඒකනායක - Sepala Ekanayake

ඔබ සමහර විට අහලා ඇති සේපාල ඒකනායක ගැන. හරියටම අදට අවුරුදු 28 ට පෙර එනම් 1982 ජූනි මාසේ 30 වෙනිදා සිවිල් ගුවන් යානයක් ගුවනේ දී පැහැර ගැනීම නිසා ඔහු ප්‍රසිද්ධ වුණා. මේ සිද්ධිය ලාංකීය ගුවන් ඉතිහාසයේ සිදු වුණේ පළමු වතාවට. ඒ වගේම අද වන තුරු ශ්‍රී ලාංකිකයෙක් අතින් එවන් දෙයක් සිදු වී නැහැ. අද දිනය මේ සම්බන්ධයෙන් විශේෂත්වයක් තිබෙන නිසා මා කැමතියි මේ ගැන ලියන්න. සේපාල ඒකනායක ඉපදුණේ 1949 ජූනි මාසේ 03 වෙනි දා දිනයක මාතර දිස්ත්‍රික්කයේ කරතොට කියන ගමේ. පාසැල් ගියේ හම්බන්තොට යෝධ කණ්ඩිය විද්‍යාලයට.  අවුරුදු 15 දි විතර නිවසින් වෙන් වන ඔහු කොළඹ ට පැමිණෙනවා. ඉන්පසු 1972 ඔහු ජර්මනියට පැමිණෙනවා. එහිදී ඔහුට ඇනා ඇල්ද්‍රොවන්දි නැමති ඉතාලි සුරූපිණිය හමු වෙනවා. පසුව ඔවුන් දෙදෙනා විවාහ වී ඉතාලියේ මොඩෙනා පෙදෙසේ පදිංචි වෙනවා. ඒ 1980 දී. එහිදී ඉපදෙන පුතාට ඔවුන් “ෆ්‍රී ඒකනායක“ නමින් නම් තබනවා. මෙහිදී සේපාලගේ වීසා එක නැති වෙන අතර ඉතාලියේ දී වීසා ඉල්ලු විට ශ්‍රී ලංකාවට පැමිණ වීසා ලබා ගන්නා ලෙස ඔවුන් පවසනවා. ඒ අනුව ඔහු ලංකාවට පැමිණ වීසා අයදුම් කරනු ලැබූ මුත් වසර හයක් ඒ සදහා බලා සිටින ලෙස ඔහුට දැනුම් දෙනවා. ඔහු ක

අදට වසරයි

මේ ලියන්න යන්නෙ නම් ගුවන් සේවාව ගැන නොවේ. අදට වසරකට පෙර තමයි ‘ අපේ අහස ‘ ට පළවෙනි පෝස්ට් එක දැම්මෙ. මේ වන විට ගුවන් සේවා සම්බන්ධ විවිධ මාතෘකා ඔස්සේ සටහන් 37 ක් පසුගිය වසර පුරාවටම එක් කීරීමට හැකියාව ලැබී තියෙනවා. ඒ සේරටම කමෙන්ට්ස් 173 ක් ලැබිලා තියෙනවා. හැබැයි මේ ගාණ ඇතුලේ තියෙනවා මම උත්තර දීපුවත්. “බ්ලොගර් ස්ටැට්“ වලින් කියන්නෙ නම් 3156 ක් මේ බ්ලොග් එකට ඇවිල්ලා තියෙනවා කියලා. මම පවත්වාගෙන ගිය කවුන්ටර්ස් වල හැටියට ආසන්න වශයෙන් 4000 ක විතර සංඛ්‍යාවක් ඇවිත් තියෙනවා. වැඩිම ගණනක් ඇවිත් කියෙන්නෙ තියෙන්නෙ ලංකාවේ පළමු ගුවන් ප්‍රදර්ශනය කියන පෝස්ට් එක බලන්න. මේ කාල සීමාව තුළ ලැබු ණ සියළු ප්‍රතිචාර මා ධෛර්යයට පත් කරවන ඒවා වීම ඉතාම සතුටට කාරණයක්. ඒ වගේම නිරන්තර සාමාජිකත්වයක් මේ සඳහා සිටින බව 30 ක් විතර වන සම්බන්ධකයින් ( Join with this site) ගණනිනුත් 11  ක් වන Followers   ලා ගණනිනුත් පැහැදිලි වෙනවා. ඒ වගේම දුරකථන මාර්ගයෙනුත් මට ලැබී තිබෙන ප්‍රතිචාර අනුව පෙනෙන්නෙ ‘අපේ අහස‘ ට  තවත් සාමාජිකයින් ඉන්නවා කියන එකයි. මම මේ ක්ෂේත්‍රයට එන විට දැනගෙන හිටියෙ අහසේ ගුවන් යානා යන බව විතරයි. කටුනායක ගුවන් තොටුප