Skip to main content

උඩදි බබා හම්බ උනොත්? - If Baby Delivered On Board?

පසුගිය ඔක්තෝබර් මාසයේ  Air Asia ගුවන් සමාගමේ ගුවන් යානයකදී මවක් දරුවෙකු බිහි කිරීම පිළිබඳ පුවතක් අසන්න ලැබුනා. ගුවන් යානය තුළදී දරුවෙකු බිහි කිරීම බොහෝ දුරකට අවදානම් සහිත ක්‍රියාවක්. Air Asia  සමාගම මෙසේ ඉපදුන දරුවාට මුළු ජීවිත කාලයටම නො‍මිලේ එම ගුවන් සමාගමේ ගුවන් ගමන් යාම සඳහා පහසුකම් ලබා දෙන බව නොබෝ දා නිවේදනය කර තිබුණා. 

අපි දැන් බලමු මේ දරු උපත් හා සබැඳි තත්වය කුමක්ද කියලා. 
දරු ගැබක් දරණ මවකට ගුවනින් යාම සඳහා ටිකට් පත් නිකුත් කිරීම සහ එසේ යාම සඳහා වන තත්වයන් ගුවන් සමාගමෙන් සමාගමට වෙනස් වෙනවා. සාමාන්‍යයෙන් ගර්භනී මවක් ගුවනින් යනවා නම් පළමුව වෛද්‍යවරයෙකුගේ වාර්තාවක්/නිර්දේශයක් ලබා ගත යුතු වෙනවා. ඒ මත ගුවන් සමාගම තීරණය කරනවා ගමන් කිරීමට දෙනවාද නැද්ද යන වග. සාමාන්‍යයෙන් British Airways එසේ ගමන් කිරීමට ඉඩ ලබා දෙන්නෙ නැහැ. සාමාන්‍ය තත්ව යටතේ ගර්භණී මවක් ගුවනින් යාම ඇයට නම් අහිතකර දෙයක් නොවේ කියලයි වෛද්‍ය මතය. 

කොහොම හරි ගුවනින් යද්දී බබා ලැබෙන්න ආවොත් එම කටයුත්ත සඳහා ගුවන් යානයේ කාර්ය මණ්ඩලය සූදානම්. ඒ කියන්නෙ ඔවුන්ට ඒ සඳහා මනා පුහුණුවක් ලබා දී ති‍බෙනවා. එසේ පුහුණුව ලබා ගැනීම අනිවාර්ය දෙයක්. එය ඇතුලත් වන්නේ ප්‍රථමාධාර පුහුණුවට. මේ පුහුණුව සෑම වසර  3 ටම වරක් ගුවන් යානා කාර්ය මණ්ඩලය ලබා ගතු වෙනවා. ප්‍රශ්ණය තියෙන්නේ ගුවනේ දී යම් අසාමාන්‍ය තත්වයක් ඇති ගර්භණි මාතාවන්ට ඒ සඳහා ගුවන් යානය තුළ පහසුකම් නැති කමයි. 

මෙසේ ගුවනේ දී ඉපදෙන දරුවන්ගේ පුරවැසි බව පිළිබඳව ද යම් යම් ගැටළු පවතිනවා. එක්සත් ජාතීන්ගේ සංවිධානය කියන්නේ ගුවන් යානය ලියාපදිංචි කර ඇති රටේ පුරවැසි භාවය එම දරුවාට හිමි වන බවයි. ඒවගේම ඇමරිකාව පවසන්නේ තමන්ගේ දේශසීමාව තුළ ඉහළ අහසේ දරුවෙකු ඉපදුනහොත් එම දරුවාට ඇමරිකාවේ පුරවැසි බවත් හිමි වන බව. ඊට අමතරව එම දෙමව්පියන්ගේ පුරවැසිබවත් හිමි වෙනවා. නමුත් මැද පෙරදිග රටවල තත්වය මීට වෙනස්. අනිවාර්යයෙන් පියාගේ රටේ පුරවැසි බවයි ඔවුන්ට හිමි වන්නේ. තවත් රටවල් කියන්නේ එම මව මීළගට ගොඩ බැසීමට නියමිත රටේ පුරවැසි බව ලැබෙන පවයි. කෙසේ වෙතත් මෙම නීති රීති පිළිබඳව යම් යම් ගැටළු පවතිනවා. 

දැනට අපේ ජාතික ගුවන් සේවය වන ශ්‍රීලන්කන් ගුවන් සමාගමේ ගුවන් යානා වලත් මෙසේ දරුවන් ඉපදී තිබෙනවා. එය සංඛ්‍යාවෙන් 6 ක් පමණ වන අතර විශේෂත්වය වන්නේ ඔවුන් සියළු දෙනාම මැදපෙරදිග සිට පැමිණි අපේ රටෙන් ගිය ගෘහ සේවිකාවන්. තවත් විශේෂත්යක් වන්නේ මෙම දරුවන් එම මව්වරුන් විසින් භාර ගෙන නැහැ. ඔවුන් සියළු දෙනාම ගුවන් තොටුපලේ දී තම දරුවන් අතහැර ගොස් තිබෙනවා. මෙසේ පළමු දරු උපත වාර්තා වන්නේ මීට වසර 15 කට පමණ පෙර. 

අවසාන වශයෙන් සඳහන් කරන්න ඕනෙ දරුවෙකු ලැබෙන්න ඉන්න මවක් ගුවනින් යා යුත්තේ අත්‍යාවශ්‍ය කටයුත්තක් සඳහා පමණයි. මොකද උඩදි තියෙන පහසුකම් අඩුයිනෙ. හැබැයි එසේ යන්න උනොත් බිය විය යුතු නැහැ. මොකද කාර්ය මණ්ඩලය ඒ සදහා මැනවින් පුහුණුව ලබලා තියෙන නිසා.

Comments

  1. Moral of the story: If you (who are heavily pregnant) suddenly get contractions, and you're not/can't get quickly to a hospital, call for a doctor loudly! If there's no doctor nearby call for a stewardess, pilot, at least a god damn air traffic controller!

    ReplyDelete
  2. what is the risk of 5 or 6 month pregnancy lady travel in air. even this condition not allowed for British air ways?

    ReplyDelete
  3. එහෙම උනොත් බබාගෙ උපන් ස්ථානය විදිහට දාන්න වෙන්නේ ගුවන් යානෙ අංකෙ තමා.....

    ReplyDelete
  4. @Muthunayake
    There is no risk to travel by air unless she has other symptoms. For BA she can travel. But most probably she need to provide with a recommendation from a doctor.

    ReplyDelete
  5. කේන්දරය හදන්න උපන් ස්ථානය ඕන වෙනවනේ. අක්ෂාංශ දේශාංශ හරියටම හොයාගන්න වෙයි

    ReplyDelete
  6. උපන් වෙලාවට ගන්නෙ මොන රටේ වෙලාවද?

    ReplyDelete
  7. @දිමුතු
    ඒ වෙලාවේ හිටිය තැන වෙලාව තමයි

    ReplyDelete
  8. උඩදි බබා හම්බ උනොත් රටවල් දෙකතුනක පුරවැසිභාවෙ හම්බවෙනව නේ එහෙනම්.. :D

    ReplyDelete

Post a Comment

මොනවා හරි ලියලා ගියොත් හැදෙන්න පුළුවන්....

Popular posts from this blog

සේපාල ඒකනායක - Sepala Ekanayake

ඔබ සමහර විට අහලා ඇති සේපාල ඒකනායක ගැන. හරියටම අදට අවුරුදු 28 ට පෙර එනම් 1982 ජූනි මාසේ 30 වෙනිදා සිවිල් ගුවන් යානයක් ගුවනේ දී පැහැර ගැනීම නිසා ඔහු ප්‍රසිද්ධ වුණා. මේ සිද්ධිය ලාංකීය ගුවන් ඉතිහාසයේ සිදු වුණේ පළමු වතාවට. ඒ වගේම අද වන තුරු ශ්‍රී ලාංකිකයෙක් අතින් එවන් දෙයක් සිදු වී නැහැ. අද දිනය මේ සම්බන්ධයෙන් විශේෂත්වයක් තිබෙන නිසා මා කැමතියි මේ ගැන ලියන්න. සේපාල ඒකනායක ඉපදුණේ 1949 ජූනි මාසේ 03 වෙනි දා දිනයක මාතර දිස්ත්‍රික්කයේ කරතොට කියන ගමේ. පාසැල් ගියේ හම්බන්තොට යෝධ කණ්ඩිය විද්‍යාලයට.  අවුරුදු 15 දි විතර නිවසින් වෙන් වන ඔහු කොළඹ ට පැමිණෙනවා. ඉන්පසු 1972 ඔහු ජර්මනියට පැමිණෙනවා. එහිදී ඔහුට ඇනා ඇල්ද්‍රොවන්දි නැමති ඉතාලි සුරූපිණිය හමු වෙනවා. පසුව ඔවුන් දෙදෙනා විවාහ වී ඉතාලියේ මොඩෙනා පෙදෙසේ පදිංචි වෙනවා. ඒ 1980 දී. එහිදී ඉපදෙන පුතාට ඔවුන් “ෆ්‍රී ඒකනායක“ නමින් නම් තබනවා. මෙහිදී සේපාලගේ වීසා එක නැති වෙන අතර ඉතාලියේ දී වීසා ඉල්ලු විට ශ්‍රී ලංකාවට පැමිණ වීසා ලබා ගන්නා ලෙස ඔවුන් පවසනවා. ඒ අනුව ඔහු ලංකාවට පැමිණ වීසා අයදුම් කරනු ලැබූ මුත් වසර හයක් ඒ සදහා බලා සිටින ලෙස ඔහුට දැනුම් දෙනවා. ඔ...

ගුවන් තොටුපළේ යන්නෙ මෙහෙමයි

අදට වසරයි කියන‍ පෝස්ට් එකට සංජු දාලා තිබ්බ කමෙන්ට් එකට ප්‍රතිචාරයක් විධියට මේ පෝස්ට් එක දාන්න හිතං හිටියත් දවසෙන් දවස ඒක කල් ගියා. අද ටිකක් වෙලාව අරන් කොහොම හරි මේක ලියන්න ඕනා. දැන් අපි හිතමු යම් පුද්ගලයෙක් විදේශ ගත වෙනවා කියලා. මුලින්ම මේ පුද්ගලයා කරන්න ඕනෙ ගුවන් ප්‍රවේශ පතක් ලබා ගැනීම සහ අදාළ රටට වීසා ලබා ගැනීම.  මේ ගුවන් ටිකට් පත් ලබා ගැනීම පිලිබඳව මම කලින් දාපු ගුවන් ටිකට්පතක් ලබා ගැනීමේ දී ඔබ දැන ගත යුතු කරුණු කියන පෝස්ට් එක බලන්න. ඒ වගේම යාමට නියමිත රටට වීසා ලබා ගැනීමත් සිදු කළ යුතුයි. මේ සඳහා සුදුසුම දේ ගුවන් ටිකටිපත් ලබා ගන්නා ස්ථානයෙන්ම ඒ විස්තර ලබා ගන්න එක. දැන් අපි හිතමු ගුවන් ටිකට් පත ලබා ගැනීමත් වීසා ලබා ගැනීමත් සිදු කර ුවසානයි කියලා. ඉන් පසුව තිබෙන්නේ ගුවන් ගමන පිටත් වීමට ගුවන් තොටුපළට යාමටයි. මෙහිදී ගුවන් ටිකට් පතේ සඳහන් වන පිටත් වන වේලාවට අවම වශයෙන් පැය 3ට වත් කලින් ගුවන් තොටුපළේ පිටත් වීමේ පර්යන්තයට පැමිණ සිටිය යුතුයි. ගුවන් තොටුපලට ඇතුල් වන විට පළමුවෙන්ම හමු වන්නේ පිටත්වීමේ පර්යන්තයයි. ගුවන් ගත වීමේදී ගෙන යන භාණ්ඩ ද සමග මේ පර්යන්තයට ඇතුළු විය යුතු අතර තමා සමග පැ...

අදට වසරයි

මේ ලියන්න යන්නෙ නම් ගුවන් සේවාව ගැන නොවේ. අදට වසරකට පෙර තමයි ‘ අපේ අහස ‘ ට පළවෙනි පෝස්ට් එක දැම්මෙ. මේ වන විට ගුවන් සේවා සම්බන්ධ විවිධ මාතෘකා ඔස්සේ සටහන් 37 ක් පසුගිය වසර පුරාවටම එක් කීරීමට හැකියාව ලැබී තියෙනවා. ඒ සේරටම කමෙන්ට්ස් 173 ක් ලැබිලා තියෙනවා. හැබැයි මේ ගාණ ඇතුලේ තියෙනවා මම උත්තර දීපුවත්. “බ්ලොගර් ස්ටැට්“ වලින් කියන්නෙ නම් 3156 ක් මේ බ්ලොග් එකට ඇවිල්ලා තියෙනවා කියලා. මම පවත්වාගෙන ගිය කවුන්ටර්ස් වල හැටියට ආසන්න වශයෙන් 4000 ක විතර සංඛ්‍යාවක් ඇවිත් තියෙනවා. වැඩිම ගණනක් ඇවිත් කියෙන්නෙ තියෙන්නෙ ලංකාවේ පළමු ගුවන් ප්‍රදර්ශනය කියන පෝස්ට් එක බලන්න. මේ කාල සීමාව තුළ ලැබු ණ සියළු ප්‍රතිචාර මා ධෛර්යයට පත් කරවන ඒවා වීම ඉතාම සතුටට කාරණයක්. ඒ වගේම නිරන්තර සාමාජිකත්වයක් මේ සඳහා සිටින බව 30 ක් විතර වන සම්බන්ධකයින් ( Join with this site) ගණනිනුත් 11  ක් වන Followers   ලා ගණනිනුත් පැහැදිලි වෙනවා. ඒ වගේම දුරකථන මාර්ගයෙනුත් මට ලැබී තිබෙන ප්‍රතිචාර අනුව පෙනෙන්නෙ ‘අපේ අහස‘ ට  තවත් සාමාජිකයින් ඉන්නවා කියන එකයි. මම මේ ක්ෂේත්‍රයට එන විට දැනගෙන හිටියෙ අහසේ ගුවන් යානා යන බව විතරයි. කටුනා...